Annons

Filter, men vilket och till vilken glugg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Light Head

Aktiv medlem
Kanske kommer jag på svaret om jag tänker efter en stund, men ni som har erfarenhet..

Jag plåtar allt möjligt, är hyfsat ny med min utrustning.

Har läst lite i andra trådar där man egentligen inte riktigt tycker att man skall använda filter över huvud taget, för att filter bara försämrar möjligheterna till att få rätt exponering o.s.v.

Men,,

Canon 50mm 1.8 II
Canon 70-200 4L IS
Canon 17-55 2.8

För att utöka mina möjligheter, vad skall jag kolla på för filter och till vilken glugg? Väldigt "stor" fråga, men ändå?

Polfilter till 70-200, eller 17-55?

Egentligen skulle jag vilja ha filter att experimentera med, men jag har väldigt liten erfarenhet.

Hur är det med gamla filter, från 70-80-talet? Vad är dåligt / bra med dem?

Ett tips kan ju vara att köpa ett polfilter till objektivet med störst filtergänga, sen köper du step up-ringar så att du kan använda det på alla objektiv! Dom kostar 50-60kr på tex Kaffebrus, dvs ganska överkomligt :)

Där ser man, jag hade aldrig kommit på tanken med "stepup"!

Vad är nackdelarna med sådana? För om jag skall gå från 77mm ner till 52.. blir ju rätt stor skillnad och kan tänka mig att det bygger lite?

Förr hade man alltid ett UV-filter som kombinerat skydd för frontlinsen och för att eliminera missfärgning av blå himmel. men nu med digitalkamror har de bara funktion som skydd mot stänk o dyl. i andra fall medför de bara risk för oönskade reflexer. Pol o ND-filter etc är filter för olika effekter.
Polfilter används för att släcka reflexer i icke metalliskt material och ger mustig färg åt himlen. ND- filter dämpar ljuset om man t.ex vill få långa exponeringstider, ett tonat ND-filter dämpar ljuset i en del av bilden. Sen finns det en rad andra effekfilter som stjärnfilter och andra specialeffekter, i många fall kan dessa effekter läggas till i olika bildbehandlingsprogram så behovet av filter har drastiskt minskat i.o.m. digitaltekniken.

Polfilter på vidvinkel kan ge lite störande effekter på himmel då bildvinkeln är bred och den polariserade effekten kan variera från ena bildkanten till den andra. Det är lätt att himmelen då blir mörkblå i den ena bildkanten för att sedan tonas och bli allt ljusare tills man når den andra bildkanten. Inte så snyggt alla gånger. Annars tycker jag det fungerar bra med polfilter även på ett vidvinkelobjektiv.

/Gunnar

ANNONS