Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Filter man drar ner
- Trådstartare silfwerax
- Start datum
Erik Schalin
Aktiv medlem
Du söker efter halvtonade gråfilter.
Lee
Cokin
Hi tech
sök lite här på fotosidan så hittar du
Lee
Cokin
Hi tech
sök lite här på fotosidan så hittar du
millhouse
Aktiv medlem
Har fått nys om att man kan använda filer som man liksom drar ner så långt man vill ha det mot en himel tex.
Manskulle sätta fast det med en speciell ställning på objektivet.
Är det någon som vet vad jag talar om och kan hjälpa mig med namnet?
Hej!
Som andra skrivit finns det ett antal tillverkare av filter för olika användning.Det filtersystem som jag använder sedan många år är Cokin.Det är så att dom har olika "filtersystem" helt beroende av vilken "kameratyp" du anävnder, du ser en översikt på denna länk. www.cokin.fr/ico1-p1.html. Själv har jag den sk Pro Holder.Inom denna kan man sedan välja en hållare beroende på objektivstorlek.Jag sätter en hållare på objektivet och kan sedan använda vilket filter jag vill.Filter finns i alla möjliga utförande.Låter kanske rörigt men deras hemsida förklarar bra.Dom kanske inte är billiga men håller väldigt bra.Det gäller väl möjligen att alltid lägga filtertet tillbaka i "filterlådan" och absolut INTE använda några kemiska rengöringmedel.Vanligt vatten är bäst.
Andra märken har jag använt av typ "skruva" på objektivet men tycker att Cokin är det bättre alternativet.
silfwerax
Aktiv medlem
Hej!
Som andra skrivit finns det ett antal tillverkare av filter för olika användning.Det filtersystem som jag använder sedan många år är Cokin.Det är så att dom har olika "filtersystem" helt beroende av vilken "kameratyp" du anävnder, du ser en översikt på denna länk. www.cokin.fr/ico1-p1.html. Själv har jag den sk Pro Holder.Inom denna kan man sedan välja en hållare beroende på objektivstorlek.Jag sätter en hållare på objektivet och kan sedan använda vilket filter jag vill.Filter finns i alla möjliga utförande.Låter kanske rörigt men deras hemsida förklarar bra.Dom kanske inte är billiga men håller väldigt bra.Det gäller väl möjligen att alltid lägga filtertet tillbaka i "filterlådan" och absolut INTE använda några kemiska rengöringmedel.Vanligt vatten är bäst.
Andra märken har jag använt av typ "skruva" på objektivet men tycker att Cokin är det bättre alternativet.
Tusen tack för ditt svar och alla andra.
Det var jätteviktigt att få reda på att man itne skall använda mer än vanligt vatten. Jag har själv bara använt vatten och en mjuk duk, sådan för att putsa glasögon.
men var jättebra att veta
Tusen tack
Erik Schalin
Aktiv medlem
Nja alltså det beror på vad det är för filter.Det var jätteviktigt att få reda på att man itne skall använda mer än vanligt vatten.
Dessa filter vi diskuterar här är av typen dubbelt så höga som breda. Genom att skjuta filtret "upp & ner" så kan man placera filtereffekten "rätt" i bilden.
Dessa filter finns i olika kvalitéer, allt från glas till tunn plast.
De kan vara lite känsliga, framförallt plastversionerna.
Normala skyddsfilter som UV skylight kan man använda både det ena & andra för att få rena. Men normalt räcker diskmedel, ljummet vatten och en gammal diskhandduk långt.