Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

filter för snöfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Aludien

Avslutat medlemskap
Jag skall göra ett fotoprojekt om ett par månader på en 10-15 bilder och det kommer till större delen att vara snöbilder.
Jag kommer fota i sv/v men undrar ändå om det är någon idé med filter? Vet att just snö kan vara svårt o fota kring, speciellt eftersom jag är nybörjare och kan råka exponera fel osv.

Jag har läst någonstans att ett gult filter ger "naturligare toner" i snö, vad innebär "naturligare toner"? Mindre utfrätt vid solljus.. eller? Gråare helt enkelt?

Vill gärna få ut kontrastrika bilder av det, men vill ju inte ha utfrätt snö och becksvarta motiv heller.
Så, är det någon idé att köpa ett gulfilter innan jag ger mig av?

Aludien skrev:
Jag har läst någonstans att ett gult filter ger "naturligare toner" i snö, vad innebär "naturligare toner"? Mindre utfrätt vid solljus.. eller? Gråare helt enkelt?

Det reflekteras en del blått ljus från himlen i snön. Gulfilter gör blått lite mörkare, och det gör att detaljrikedomen i snön ökar (liksom att molnen på himlen framträder lite tydligare).

Jag använder ljusgult filter som standard när jag fotar svartvitt. Det ger ett "varmare" och mer naturligt bildresultat än utan filter.

tänk på exponeringen skulle jag vilja säga

kolla exemplet . . den mörka är som kameran vill . . den ljusa är överexponerd 1 2/3 dels steg

är det mycke ljusa ytor så behövs det lite mer tänk än kamerans exponeringsmätare klarar
samma sak om det huvudsakligen är mörka grejer . . men då får man underexponera istället

och lycka till :)

//rob

Bilagor

• _mg_4453.jpg
    _mg_4453.jpg
    43.5 KB · Visningar: 702
Så, enligt länken är det ett mörkgult filter jag skall skaffa, låter bra, det var gult iaf så jag var inte helt ute o cyklade :D

Jag får läsa på det där med att exponera annorlunda, sett en artikel om det här någonstans, tack för hjälpen!

Nathalie: Jag har ett tips angående exponeringen.

Istället för att använda exponeringskompensationen (vars resultat är helt beroende på hur kameran tolkar ljuset och motivet), kör manuellt läge i kameran och mät mot snön (med utsnittsmätning eller spotmätning), och justera exponeringen 2½ steg ljusare än vad mätaren i kameran tycker.

Förklaring: Kameran "antar" att det du mäter mot är medelgrått. Om du exponerar som ljusmätaren föreslår så kommer snön att bli medelgrå. Men, om du justerar exponeringen, t.ex. genom att förlänga tiden, eller öppna upp bländaren, så får du snön snyggt exponerad. Eftersom du kör med svartvit film så bör du öka exponeringen med ungefär 2 ½ steg.

Varför tycker jag att du inte ska använda kamerans exponeringskompensation? Jo, därför att om inte snö fyller sökaren med 100% så kommer kameran (beroende på vilken ljusmätningsmetod som används) att justera exponeringen utefter kombinationen av motivet och snön. Och då vet du inte om du ska exponeringskompensera med 2½ steg eller 1 steg. Men om du kör manuellt och låser exponeringen efter snön så kommer snön att bli snyggt exponerad oavsett vad du siktar kameran mot.

Håller med Christoffer om att mäta manuellt. Jag fotade rätt mycket skidåkning tidigare och då mätte jag alltid ljuset i handflatan och ställde in därefter. Jag fotade färgdia då och använde också ofta polfilter för att dämpa reflektioner. Det hela beror dock helt på ljusförhållandena beroende på om det är strålande solsken eller mulet. Med digitalt så är det ju lätt att anpassa, med film så får man köra lite på erfarenhet.

mvh
David

antingen eller, eller både och, spelar ingen roll. Men det är altså inte "klicken" när du vrider på rattarna det handlar om, utan steg i exponeringen. D.v.s om kameran t.ex föreslår bländare 11 och slutartid 250 när du mäter direkt mot snön så kan du exempelvis öka slutartiden till 1/45 eller öppna bländaren till 4.5. Eller ändra slutaren till 1/90 och bländaren till 8.

Walle skrev:
antingen eller, eller både och, spelar ingen roll. Men det är altså inte "klicken" när du vrider på rattarna det handlar om, utan steg i exponeringen. D.v.s om kameran t.ex föreslår bländare 11 och slutartid 250 när du mäter direkt mot snön så kan du exempelvis öka slutartiden till 1/45 eller öppna bländaren till 4.5. Eller ändra slutaren till 1/90 och bländaren till 8.

Ett stegs ökning i exponering släpper in dubbelt så mycket ljus till filmen, ett stegs minskning släpper in hälften.

Jo jo jag vet stegen, borde väl lära mig skalorna utantill också antar jag.

Tack för hjälpen, jag måste få huvudet runt skalorna o allt.

Senast ändrad:
Kan jag t.ex. ställa in kompensationen i förväg på +2 steg? Bara mäta på snön o köra på det kameran vill med eponeringskompensation inställd på +2, och så är det samma sak? Eller blir det knäppt om jag då ändrar bländare o sånt själv?

"1. Exponeringskompensation
Moderna kameror har ofta en sådan funktion inbyggd. Man brukar t ex kunna ställa in +/-2 steg i 1/3 eller 1⁄2 steg. Varning! Glöm inte att ställa tillbaka."

läste det i en artikel, jag tolkar det som att +1 i 1/2 är alltså ett halvt steg. Om jag vill kompensera 2½ steg ska jag ha +5 då?

Vill kunna ta några snabba bilder med nämligen, och de här inställningarna lär ta mig en 5 minuter per bild :p

altså, det jag menade i mitt första inlägg var att istället för att köra exponeringskompensationen var att du borde köra med manuella inställningar istället. Detta för att exponeringskompensationen beror på hur kameran tycker att motivet ska exponeras. Om du t.ex. har jättemycket snö i en bild, och en pytteliten fågel, så går det utmärkt att använda exponeringskompensationen på +2½, men om du i nästa bild får in en svartklädd skidåkare i bild, som tar upp mycket av bilden, ja då kommer snön att bli mörkare, för då tror kameran att den bör exponera mörkare. Om du däremot kör manuell inställning så kommer snön att exponeras exakt likadan hela tiden, oavsett vad som utgör huvudmotivet i bilden (förutsatt att ljuset inte ändras, givetvis)

Aah *pling!*

Tack för att du förklarar för en dummie, det är mycket o hålla i huvudet, speciellt så här sent ;)

Då är det extremt planerade bilder som gäller då! :) Tack igen.

det beror på hur man ser det :)
Det är klart att det "funkar" med exponeringskompensationen också, men risken är stor att exponeringen fluktuerar beroende på motivet.

Hade du bott i sthlm så hade jag gladeligen tagit dig med ut på en fototur, och tagit med lös ljusmätare och förklarat och beskrivit det mer ingående :)

Varsegod förresten :)

Vänligt, tyvärr är jag en bit ifrån ;)
Jag förstår helt varför exponeringskompensationen inte funkar om jag mäter, som du sa, med t.ex. en liten fågel i sökaren. Men om jag _enbart_ mäter på den vita snön, precis som jag skall göra manuellt, borde den då inte bara kompensera för snön, som jag skulle göra manuellt? Eller kompenserar den ändå efter motivet sedan?

Aludien skrev:
Jag förstår helt varför exponeringskompensationen inte funkar om jag mäter, som du sa, med t.ex. en liten fågel i sökaren. Men om jag _enbart_ mäter på den vita snön, precis som jag skall göra manuellt, borde den då inte bara kompensera för snön, som jag skulle göra manuellt? Eller kompenserar den ändå efter motivet sedan?

Hej. Du kan givetvis köra kompensation +2 titta på snön, komma ihåg värdena o sen ratta in det manuellt.
Om du inte skruvar in det manuellt kommer kameran att vid varje tillfälle mäta enligt den metod du valt o sedan kompensera med den exponeringskompensation du ställt in, tex +2.
Jag kan inte minoltan, men i min kamera ser jag vid manuell fotografering i sökaren hur mycket den under respektive överexponerar med den inställning jag har ställt in. När jag fotograferade slalom i går använde jag manuellt och vred tid o bländare tills jag hade +2 i sökaren. Det stämde rätt bra.

Aludien skrev:

Som ronnie sa så ljusmäter den varje gång som du trycker ner avtryckaren till hälften. Vad som går att göra är att mäta mot snön, och låsa exponeringen och sen komponera om och fota det du vill ha med i bild, men det verkar vara ett jobbigt förfarande. Ställer du in exponeringen manuellt så behöver du inte tänka på den annat än om ljuset förändras.

Jag ser också +- 2 i sökaren, så det kan jag ju göra.
Jag tror jag får ta med mig en himla massa film...
Vad tror ni om 100/400 film? (Det är bara det jag har o välja på, skolans film)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar