Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

danielski

Medlem
Hej,

Som ni förstår av rubriken så är jag nybörjare inom foto. Jag fotar mest med 28-80 mm objektiv och ibland med 100-300 mm. Jag undrar vilken sorts filter som rekommenderas för:
-Landskap (typsikt sommarfjäll) med ibland klar himmel och ibland mulet
-Landskap med blå himmel men dis
-Snölandskap (typsikt vinterfjäll) där himmel och berg lätt flyter ihop
-Närbilder på ansikten med landskap i bakgrunden och klart väder

Utöver detta skulle jag gärna vilja veta vilka filter jag rekommenderas köpa om jag bara vill ha två olika(annars blir min stackars hjärna för förvirrad:) och fotar enligt listan ovan.

Tackar

/Daniel

Polfilter är det mest användbara.
Med polfilter kan du få de där riktigt blå himlarna och släcka ut reflexer i exempelvis vatten. Det ökar också färgmättnaden lite grand i grönska.

För landskapsfotografering är nog ett avtonat gråfilter filter nummer två. Du har säkert märkt att himlen ofta är mycket ljusare än resten av landskapet och det går då att ljuset det avtonade filtret i höjdled så att himlen mörkas ner.
Cokin är ett märke. Hitech som säljs av Dito är ett annat som sägs ha högre kvalité på filtret.

Polfiltret är ett klart överskattat filter om man använder moderna färgdiafilmer. De har så hög färgmättnad att det kan likna "Disneychrome" om man inte ser upp. Förr (före 1990 ca) gällde Kodachrome 64 exponerad efter EI 80 och polfilter för att få lite stöt i färgerna. Med Fuji Velvia och Kodak Ektachrome 100VS har behovet av polfilter bortfallit (för att öka färgmättnaden, jag talar inte om att ta bort reflexer). Grönskan, framför allt barrskog, blir mycket mörk med polfilter.

Ett avtonat gråfilter (rektangulärt) är mycket användbart för landskapsfotografer. Det finns flera varianter, olika styrkor och mjuk eller hård övergång. Jag använder själv mest 0,6ND med mjuk övergång (0,6ND minskar ljuset 2 steg). Jag har filter från Lee, dyra men bra. Lee gör också motljusskydd och hållare med adapter för olika objektiv.

Tack för de bra svaren.

Men hur är det med snölandskap och dissigt väder? Finns det filter som förstärker kontraster snö/himmel/dimma?
Och finns det filter där de fina bergen i bakgrunden inte ser ut som en soppa pga av dis?

Hälsningar

/daniel

I svartvitt använder man röda filter för att minska disigheten, men i färg är det vanskligt. Avståndsdiset är svårt att bli av med, man får välja att fotografera när en kallfront är på väg in.

Snölandskap i sol blir snygga med orange filter (sorry, jag är bättre på svartvitt).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar