Annons

Filter för landskapsfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Schulz

Aktiv medlem
Jag tänker fota lite på kusten och har fått för mig att man då skall ha ett grå filter.
Men det är ju en himla djungel med filter och vad skall man ha?
Rund eller fyrkantigt?
Vad rekomenderar ni som vet och vart köper man dessa.
/SEB

När det gäller landskap och vatten, gillar jag polarisationsfilter. Blänk försvinner och himlen blir underbar (i 90% vinkel från solen). Har ett B+W själv och det är mycket bra.

Gråfilter är bra att ha om det är "för ljust" ute och det spelar egentligen ingen roll om det är runt eller ett fyrkantigt. Funktionen är densamma, men det är ju billigare med ett fyrkantigt om du har olika diameter på objektiven för då är det ju bara en adapter till filterhållaren som behövs, inget nytt filter, när du ska skifta objektiv.

Köper du ett fyrkantigt, så kan jag säga att det verkar som om Cokins gråfilter inte är neutralt grå. Jag har flera, tyvärr, och alla drar åt magenta. Körde på med tre Cokonfilter på en gång vid ett tillfälle och alla bilder blev "härligt" rosa. Har efter det köpt en runt B+W som förlänger tiden tio gånger och det drar inte mot magenta alls.

En regel är att man får vad man betalar för. De dyrare är bättre generellt sett. Gängorna kan på billiga filter fastna för de är gjorda i mjuk aluminium och drar man åt för hårt sitter filtret där det sitter.

Och vad är för hårt? Jag har gjort det själv och tyckte inte att jag drog till hårt alls. Filtret sitter där det sitter i alla fall och jag kan vara glad över att det hänt med ett objektiv som jag inte använder så ofta.

Sen finns det tonade gråfilter också. Där är ena halvan ofärgad medan andra halvan blir mörkare ju längre ut man kommer mot kanten. Här ska man ha ett fyrkantigt filter så man kan lägga gränsen mellan tonat och otonat där man vill ha den (filtret kan ändras i höjdled i sin hållare). Det finns också tonade gråfilter som vanliga runda filter, men då kan du inte justera var du vill ha gränsen mellan tonat och otonat (t ex vid horisontlinjen).

Tonade gråfilter används då du vill jämna ut skillnaderna mellan ljust och mörkt, t ex få en bra exponering av marken utan att himmelen blir för ljus (eller helt vit).

Dessa tonade gråfilter finns från många tillverkare, men där är Cokin billigast men dessa filter kan ha färgstick i sig.

Icke tonade filter brukar jag använda för att få längre slutartider. Du kan få fina effekter på moln och vatten. Moln som kan få en härlig rörelseoskärpa så du får extra liv i din bild. Havet kan får en soft effekt som du kanske har sett i en bilder.

/Gunnar

Kanske känner mig lite dum här, men kan man inte få ett snarlikt resultat om man tar 2 bilder med olika exponering och smälter ihop dem i photoshop?

Klart att man kan ta två exponeringar och lägga ihop dem för att då en mörkare himmel, men det är alltid skönast att göra det direkt i kameran istället för i efterhand i datorn för man slipper efterarbetet.

Ett problem med tonade filter är att de utgår från att allt ovan horisonten ska påverkas lika. Det kan se märkligt ut med en fyr eller berg som har helt annan exponering ( gradvis ) än marken den/det står på.

Landskapsfotografens filter är nog:
Polarisatins filter
Tonade gråfilter
Gråfilter
Tonade färgade filter.

Köp ett filtersystem typ Cokin eller liknande men använd filter från Lee, Hitech, Singh-Ray...

Jag kör Lee fitlerhållare med Lee filter som jag köpte på robertwhite.co.uk riktigt nöjd. Ska bara skaffa fler filter märkte jag igår, 0.9 ND Grad var lite för mycket när solen hade gått ner ordentligt. Dags att skaffa 0.6 Soft och 0.6 Hard också

Kanske känner mig lite dum här, men kan man inte få ett snarlikt resultat om man tar 2 bilder med olika exponering och smälter ihop dem i photoshop?

Fördelen med ett tonat gråfilter är att det dämpar det starka ljuset från himlen redan innan det kommer in i objektivet och därmed minskas risken för ströljus. Att ta två bilder och lägga ihop i efterhand ställer därför betydligt högre krav på objektivens ströljusegenskaper.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar