Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter för höghöjdsalpinism

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerry Gladh

Avslutat medlemskap
Ciao...
Tar med mig systemkameran upp denna gång trots att det väger
alldeles för mycket.
Någon med erfarenhet av filter och dess egenskaper på höjder över 5k i Himalaya?
Kommer att ta med 5dM3, 24 1,4 och 135 2.0 samt blixt 320 EX.
Har fotat en del därnere tidigare men ej haft filter.

Jerry

Filter är inget måste med digitala kameror, så som de var med analoga. Du kan ta bort de eventuella blåsticken som lätt uppstår på höghöjd genom att korrigera vitbalansen.

Skulle inte rekommendera några filter då det bara är extra vikt i väskan. Man vill ju få ner vikten så mycket som det bara går när man vandrar på hög höjd.

Vart ska du?

Här är lite bilder från Himalaya i höstas, de är alla tagna utan filter.
http://troyenekvist.weebly.com/stok-kangri.html
http://troyenekvist.weebly.com/ladak1.html

Filter är inget måste med digitala kameror, så som de var med analoga. Du kan ta bort de eventuella blåsticken som lätt uppstår på höghöjd genom att korrigera vitbalansen.

Skulle inte rekommendera några filter då det bara är extra vikt i väskan. Man vill ju få ner vikten så mycket som det bara går när man vandrar på hög höjd.

Vart ska du?

Här är lite bilder från Himalaya i höstas, de är alla tagna utan filter.
http://troyenekvist.weebly.com/stok-kangri.html
http://troyenekvist.weebly.com/ladak1.html

Ahh..vackra bilder!
Tror jag vill ha ett filter på varje glugg, för skydd, när det blir lite tuffare miljö.....
Vill nog också ha med något ND, osäker på vilket, för att kunna jobba med lite kortare dof.
Kommer ihåg de galna bländarvärde man får därnere med det ljuset.

Cho Oyu denna gång.....

Jerry

Skall du upp på toppen eller? Vilka reser du med? Fina bilder på hemsidan!

Ahh..vackra bilder!
Tror jag vill ha ett filter på varje glugg, för skydd, när det blir lite tuffare miljö.....
Vill nog också ha med något ND, osäker på vilket, för att kunna jobba med lite kortare dof.
Kommer ihåg de galna bländarvärde man får därnere med det ljuset.

Cho Oyu denna gång.....

Jerry

Skall du upp på toppen eller? Vilka reser du med? Fina bilder på hemsidan!

Blir ett ödmjukt försök på toppen, ja. (summitclimb.com Dan Mazur & co)

Eftersom det blir ganska lång tid i området finns nog tid för lite kreativ fotografering.
Har aldrig använt filter för att få ner ljuset och undrar lite över hur många steg man ska ge sig på.
Tänkte dessutom snickra ihop lite home made steadicam för video i form av stav och isyxa :)

Jerry

Jag har samma mål men börjar med Kilimanjaro i augusti. Har vandrat på hög höjd i Nepal och Tibet så det lockar verkligen. Räcker det inte med Pol filter?

Blir ett ödmjukt försök på toppen, ja. (summitclimb.com Dan Mazur & co)

Eftersom det blir ganska lång tid i området finns nog tid för lite kreativ fotografering.
Har aldrig använt filter för att få ner ljuset och undrar lite över hur många steg man ska ge sig på.
Tänkte dessutom snickra ihop lite home made steadicam för video i form av stav och isyxa :)

Jerry

Jag har samma mål men börjar med Kilimanjaro i augusti. Har vandrat på hög höjd i Nepal och Tibet så det lockar verkligen. Räcker det inte med Pol filter?

Naeh..jag måste få ner ljuset lite för att köra öppet på 1.4 och 2.0 med acceptabla tider.
Jag får väl ta med mig lite olika och testa.
Kan behövas lite fototerapi för att bryta acklimatiseringstristessen.

Såg att vi är jämngamla i gamet vilket gläder mig då jag alltid är ålderman på berget :)
Lycka till med Kili i augusti.

Vi är ett gäng som kör Mt Blanc mitten Juli och två av oss lämnar för
40 dagar Cho Oyu sista Aug.

Jerry

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar