Annons

Filter eller ej

Produkter
(logga in för att koppla)

Chri

Ny medlem
Har några rätt bra objektiv till min kamera, nya 24-70 och 70-200. Haft skyddande UV filter på dem sedan inköpet - för att skydda linsen. Men blivit allt mer tveksam till detta - inte minst när man fotograferar i motljus. Ibland dyker en fläck upp och givietvis måste filterna själa ljus och skärpa.

Hur gör ni andra - är filteret en försäkring värd att betala, i form av sämre kvalitet, mot risk av repor på objektivet?

Och skulle olyckan vara framme - vad kostar det att slipa bort en repa på objektivet - och får man då tillbaka kvaliteteten fullt ut?

Uv?

Repor på frontlinsen kan vara rätt avsevärda innan de syns.
Det beror på:
kortare brännvidd = känsligare;
nära centrum= sämre;
mindre bländare= syns mer.
Jag hade en gång i tiden en Leica 21:a med en ganska stor bit glas borta i kanten, den gick att använda med max ett steg nedbländad.
Repor/skit på ett filter syns mer/lättare efter som filtret sitter en bit från frontlinsen.

Jag har nyss skrivit on UV filer på en annan tråd, (Uv-filter, dyrt vs. billigt?) där ger även de andra inläggen bra svar.

/ Mats G

Om olyckan är framme så är det omöjligt att "reparera" linsen, eftersom ytbehandlingen omöjliggör detta.
Man byter isåfall ut den, och det kostar några tusenlappar.

Själv har jag också några av Nikkors "High End"-linser, och jag kör filterlöst. Däremot har jag genom mitt försäkringsbolag tecknat en specialförsäkring på mina prylar med en självrisk på 2000kr.

Den enda gång jag har ett "skyddsfilter" på är när jag sysslar med mingelfotografering, eftersom jag då (ärligt talat) inte bryr mig om de optiska effekterna av sagda filter.

Har några rätt bra objektiv till min kamera, nya 24-70 och 70-200. Haft skyddande UV filter på dem sedan inköpet - för att skydda linsen. Men blivit allt mer tveksam till detta - inte minst när man fotograferar i motljus. Ibland dyker en fläck upp och givietvis måste filterna själa ljus och skärpa.

Hur gör ni andra - är filteret en försäkring värd att betala, i form av sämre kvalitet, mot risk av repor på objektivet?

Och skulle olyckan vara framme - vad kostar det att slipa bort en repa på objektivet - och får man då tillbaka kvaliteteten fullt ut?

Jag har filter på. Men i besvärliga situationer som motljus kan det åka av. Och i kvälls och nattfoto så åker det definitivt av. Jag ser det som en billig försäkring av glaset och att man vågar använda "skjortsnibben" för att torka av om det behövs.
"Fläcken" är ett resultat av filtret.
Men är man aktsam och noga med sitt objektiv så kan man gott utesluta filter.

Jag har alltid haft filter på mina objektiv och aldrig saknat skärpa eller haft särskilda problem med motljus. Det är ju bara att ta av filtret i sådadna situationer.
Jag har aldrig hört talas om att man slipar en frontlins! Det är troligen billigare att byta den. Men, en repa eller två gör varken från eller till för ditt objektiv. En pytteliten minskning av kontrast kan kanske mätas upp med bra instrument men du kan knappast märka det själv. Däremot lär repor minska andrahandsvärdet på ditt objektiv.
Alternativ kör du utan filter utom i skitiga miljöer eller vid risk för saltvattenstänk. Då kan det vara skönt att snabbt o enkelt tvätta av ett filter i st f objektivets frontlins.
OBS, utan filter måste du alltid ha motljusskyddet på som skydd för frontlinsen.

Om olyckan är framme så är det omöjligt att "reparera" linsen, eftersom ytbehandlingen omöjliggör detta.
Man byter isåfall ut den, och det kostar några tusenlappar.
Det finns inget som säger att frontlinsen skulle skyddas från större skador av ett enkelt filter (putsrepor är en annan femma). Stöter du i något så hårt att filtret krossas är det snarare mer troligt att du skadar frontlinsen ännu värre, då filtrets glas är hårdare än det mesta som man kan stöta emot. Det vill säga, plötsligt har man en massa vassa och hårda glasbitar som mosas mot frontlinsen istället för "bara" det man nu stötte emot.

OBS, utan filter måste du alltid ha motljusskyddet på som skydd för frontlinsen.
Märkligt! Jag var ute senast igår och fotograferade utan filter och utan motljusskydd. Måste jag lämna in kameran på reparation nu? ;-)

Motljusskydd är väl aldrig till skada att ha påmonterat? Bra stötskydd och ger mer kontrast åt bilden i vissa situationer.

Japp, så kan det vara! Jag var ute och körde bil igår utan säkerhetsbälte och drog mot ett par rödljus utan att skadas! Då är det väl ok att köra utan bälte och mot rött....!? :)

Det finns inget som säger att frontlinsen skulle skyddas från större skador av ett enkelt filter (putsrepor är en annan femma). Stöter du i något så hårt att filtret krossas är det snarare mer troligt att du skadar frontlinsen ännu värre, då filtrets glas är hårdare än det mesta som man kan stöta emot. Det vill säga, plötsligt har man en massa vassa och hårda glasbitar som mosas mot frontlinsen istället för "bara" det man nu stötte emot.

Märkligt! Jag var ute senast igår och fotograferade utan filter och utan motljusskydd. Måste jag lämna in kameran på reparation nu? ;-)

Om man köper dyra filter till alla sina objektiv blir nog kostnaden i längden bra mycket högre än att byta frontlins om olyckan mot förmodan skulle vara framme?

Fast det beror väl på hur man använder kameran också, klättrar man i berg och har kameran hängades kan det säkert vara ekonomiskt rätt med skydd.

Mvh.
Anders

Om man köper dyra filter till alla sina objektiv blir nog kostnaden i längden bra mycket högre än att byta frontlins om olyckan mot förmodan skulle vara framme?
Vad tror du att det kostar att byta frontlins? Det är nog en lite mer komplicerad procedur än att t ex byta däck på bilen...

Vad tror du att det kostar att byta frontlins? Det är nog en lite mer komplicerad procedur än att t ex byta däck på bilen...

Det var därför jag satte ett frågetecken på slutet, jag vet ju egentligen inte.

En sökning på Google säger dock att det kostar ungefär 3.000:- på ett 80-200 2,8 om nu det går att lita på.

Säg att jag köper filter till alla mina objektiv för ca 600:- per styck och sen aldrig råkar ut för något... klart ovärt.

Har aldrig tagit extra försäkringar på elektronik, köper inte filter till objektiven osv. Har aldrig ångrat det, har aldrig kostat mig något extra.

Den som är gladast över att folk är så rädda om sina prylar är nog försäkringsbolagen och affärerna som säljer skyddande tillbehör och gör sig riktigt grova förtjänster.

Mvh.
Anders

Den som är gladast över att folk är så rädda om sina prylar är nog försäkringsbolagen
Anders

Det är jag övertygad om, men jag tror också att folk som regel har dålig koll på vad försäkringsbolagen kan erbjuda just för att man skall slippa dessa "sakförsäkringar".

Jag pratade med IF (eftersom de har ett tak på 50.000kr när det gäller skada/förlust av "stöldbegärligt föremål utanför hemmet), och de erbjöd mig en "ramförsäkring" på mina fotoprylar. För ett försäkringsbelopp på 105.000kr så ville de ha drygt 2.000kr/år, med en självrisk på 2.000kr.

Jag tycker faktiskt inte att det är så dyrt.

(Jag hade tidigare Trygghansa, men de har tydligen ett tak på 10.000kr för stöld skada på stöldbegärlig pryl utanför hemmet)

Det är jag övertygad om, men jag tror också att folk som regel har dålig koll på vad försäkringsbolagen kan erbjuda just för att man skall slippa dessa "sakförsäkringar".

Jag pratade med IF (eftersom de har ett tak på 50.000kr när det gäller skada/förlust av "stöldbegärligt föremål utanför hemmet), och de erbjöd mig en "ramförsäkring" på mina fotoprylar. För ett försäkringsbelopp på 105.000kr så ville de ha drygt 2.000kr/år, med en självrisk på 2.000kr.

Jag tycker faktiskt inte att det är så dyrt.

(Jag hade tidigare Trygghansa, men de har tydligen ett tak på 10.000kr för stöld skada på stöldbegärlig pryl utanför hemmet)

Jo, en sån försäkring känns som ett bra alternativ, det har jag full förståelse för om man vill ha om man har dyra grejer som utsätts för lite påfrestningar och löper risk att bli stulna.

Min uppfattning är att precis alla med en kamera idag köper skyddslinser, t o m till objektiv som kostar väldigt lite pengar. Har svårt att tro att det är en ekonomiskt bra idé i slutändan.

Mvh.
Anders

Stort tack alla för era kommentarer och erfarenheter om filter.

Och stämmer uppgiten att det "bara" kostar 3 000 kronor att byta frontlins är det ju inte så mycket i jämförelse med filter för över 1 000 - lappen styck. Men nu är det ju redan köpta...

Men det finns nog all anledning att ta bort dem i tuff belysning och låta dem vara på i utsatta miljöer eller där risken är stor att man inte kan "putsa" linsen rätt!

Det är bra att ha ett filter att skruva bort när man vill öka kontrasten vid motljus. Eftersom vissa fläckar är svåra att ta bort helt har jag dem hellre på filtret än på frontlinsen. Fläckar blir det förr eller senare för man kan ju inte ha linsskyddet på när man fotar.

Japp, så kan det vara! Jag var ute och körde bil igår utan säkerhetsbälte och drog mot ett par rödljus utan att skadas! Då är det väl ok att köra utan bälte och mot rött....!? :)
Det var en rätt puckad jämförelse. Dels måste jag med mina skattepengar finansiera även dina skador när du ligger som en våt fläck mot instrumentpanelen efter en krock, och dels kan du skada andra om du kör mot rött.
Om jag inte använder filter på min kamera är det bara jag som drabbas vid en eventuell olycka. Varför skulle någon annan bry sig om det?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar