Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filstorlekar Dynax 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Gagarin

Avslutat medlemskap
Hur stora blir filerna på högsta upplösningen i Dynax 7D?

JPEG
RAW
JPEG + RAW

Ska beställa minneskort med kameran, så det vore bra att få ett tips av någon som vet!
 
Jag får för mig att de där siffrorna faktiskt är i överkant. På mitt minneskort ligger just nu 39 stora fina (JPEG, Large, Fine) bilder, och dessa har en snittstorlek på 1955kB (från 1654-2688, median 1912kB). De bilderna är kanske förhållandevis lättkomprimerade (ganska låg "detaljtäthet"), men överlag så är det sällan man ser bilder över KM:s värde. De bilder som ändå är större är det just såpass, men man får ofta bilder som är betydligt mindre. I praktiken räcker minneskortet lite längre än de själva skriver.

Om man ska vara riktigt petig får jag däremot RAW-bilderna till 8.74-8.77MB (inte 8.6 som de säger). Varför det varierar med 30kB vet jag inte. I praktiken kvittar det ju fullständigt, men jag undrar ändå vad det beror på.

För övrigt ser jag inte bildens kvalisort (X-fine, fine, standard) i Photoshop, däremot hittar jag den i Dimage Viewer (2 sekunder innan programmet kraschar och dör), så det finns ju bevisligen nånstans i bildfilen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.