Annons

Filnumrering på minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

Galdr

Aktiv medlem
Tjenixen,

Köpte nyligen en 400D efter ha slitit ut min 300D, men minneskorten lever ju kvar.
Tydligen gör också filnumreringen det också, för mina filer med nya kameran heter typ 260-6671 i kameran.

De får samma namn i windows efter överföring med Canons programvara, men det är väl som det borde antar jag.

Behöver jag formatera om mina CF-kort i PC'n för att få ordning på dem, eller har de sålt mig en tokigt välanvänd testkamera? ^__^
 
Nollställ serien (står i manualen hur). Sedan kan du köra med kontenuerlig namngivning efter det (med risk för att du får samma filnamn på två olika bilder (därav systemet med bibehållen nummrering)
 
Ah, tack för svaret!

Men betyder inte det att kameran underordnar sig filnumreringen på minneskortet på något vänster?
 
Med kontinuerlig så ökar numret med ett för varje ny bild, men om minneskortet har använts med ännu högre nummer så hoppar kameran fram och fortsätter därifrån istället.
 
Galdr skrev:
Ah, tack för svaret!

Men betyder inte det att kameran underordnar sig filnumreringen på minneskortet på något vänster?

Ja.

En god vana är att alltid börja med att formateras kortet direkt efter att du sätter det i kameran. Då kommer kamerans räkneverk gälla, dessutom mår korten bra av att formateras lite då och då.

OBS! Ovanstående förutsätter ju förstås att du redan kopierat över bilderna från kortet till datorn! ;)

Mvh
Anders
 
Det vill jag minnas att jag gjorde direkt när jag köpte den...

Men korten formaterar jag efter varje tömning,
mest för att då vet jag att jag har med mig tomma kort ut på nästa repa.
 
Galdr skrev:
Det vill jag minnas att jag gjorde direkt när jag köpte den...

Men korten formaterar jag efter varje tömning,
mest för att då vet jag att jag har med mig tomma kort ut på nästa repa.

Om du satte i ett tomt nyligen formaterat kort så borde inte kameran känt av filnumreringen, tror jag....

Formaterade du i kameran eller datorn? Jag använder alltid kameran.

Mvh
Anders
 
Jepp, formaterade i kameran.

Men jag ska inte säga att jag är 100% säker på att jag gjorde det innan jag knäppte första bilden, faktiskt... Vilket såhär i efterhand känns ganska dumt, men man är ju klåfingrig när man har köpt nytt. ^__^
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.