Annons

Filmval

Produkter
(logga in för att koppla)

AWe

Aktiv medlem
Hej!

Funderar på att prova en rulle svartvitt. Pratade med Engmans foto i Kalmar och fick två pris för framkallning. Lämnade jag en film som gick att köra i färgframmkallaren var priset 158:- för en 36-rulle. Valde jag en vanlig svartvit film får jag betala 250:-.

Med tanke på prisskillnaden, är det värt den merkostnaden eller är skillnaden marginell. Tacksam för svar.

Mvh Anders.

158 kr låter väldigt dyrt för en rulle som framkallas som en vanlig färgrulle.

Fördelen med svartvit C-41-film är att den är väldigt finkornig.

Vanlig svartvit film är dyrare att låta framkalla eftersom de framkallas för sig i en liten mängd.

Sedan kopieras de dåligt - efter ett medelvärde, vilket gör att du kan få utbrända högdagrar och/eller förlora detaljer i skuggorna på kopiorna, trots att detaljerna finns på negativen.

Framkallar man och kopierar själv så kan man vinna mycket i kvalitet. Då kan man ju också välja vilka negativ man vill kopiera.

Men OM man skulle göra alla 36 bilder (10x15), så kan man komma ned till en kostnad på runt 60-70 kr.

Ska man låta ett "vanligt" fotolabb framkalla och kopiera, så *tror* jag att svartvit film för C-41 är att föredra. De brukar ha lägre kontrast, vilket gör det lättare för labbet att göra godtagbara bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar