Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmval

Produkter
(logga in för att koppla)

Caramellic

Medlem
Jag tänkte plåta lite under International horse show i Globen nästa helg (utan blixt). Vilken film skulle ni rekommendera? (Jag använder en F5:a + 80-200/2.8D ED).Tror ni det räcker med en iso 400, eller är iso 800 smartare?
 
kan du inte ta med dig 400-filmer och räcker inte ljuset så kan du ju exponera efter 800. nu vet jag iofs inte om det är svartvitt eller färg du ska använda, men färg måste väl gå att pressa också och säga till när du ska framkalla den, att den ska framkallas om en 800film.

fast nån som är bättre på färgfilm kanske ska svara...
 
Fujis superia 800.. kanonbra.. ISO800 är nästan ett måste om du inte vill ha rörelseoskärpa..

Jag får tider på 1/400 vid f2.8 och ISO800 i en upplyst sporthall.. och då blir det ändå rörelseoskärpa vid snabba rörelser.
 
det går inte att pressa negativ färgfilm om du framkallar på ett vanligt labb. iallafall inte där jag gjorde praktik. dom kör alla iso-tal på i samma maskin på samma sätt.

för övrigt håller jag med jesper.
 
Det är sällan en bra idé att underexponera neg färgfilm. Den tål däremot överexponering bra, vilket ger tjockare negativ och därmed högre kontrast, mera saturerade färger och mindre korn. Jag skulle därför köra 800-film (t ex Fuji Superia/Press) och ställa in kameran på mellan 400 och 800 ASA allt efter ljusförhållanden. Har du råd att överexponera lite brukar det bara vara bra. Kornet närmar sig Superia 400. Är det extremt mörkt får du väl ta stöd och leva med rörelseoskärpan (eller panorera), eller ställa kameran på 1600 och fixa detta efteråt vid framkallningen. Risken om du inte känner labbet är att de säger "jovisst!" och ändå kör allt i samma soppa (risk för exploderande korn och murkiga färger i lågdagrarna), eller totalvägrar. Det finns labb som kan gå med på att pressa neg film, men din film måste köras separat har jag för mig.

/Pontus
 
om du vill pressa filmen, så råder jag dig att använda dia. har inte lika hög tolerans för felexponeringar bla bla bla. bilderna blir bättre o dia klarar pressning bättre.
 
Jag skulle inte köra dia på så höga ASA-tal. Negativ film har både bättre korn och färg över 400-800 ASA, tycker jag. Det finns en anledning till att sportfotografer kör Fuji Press 800/1600 hellre än dia. Men helt sant är att ska man pressa ska man egentligen välja diafilm. Vill du köra riktigt snabb film finns s/v 3200 ASA-film (Ilford t ex) som går att pressa till 6400. Korn blir det, men ganska vackert korn.

/Pontus
 
Tack för tipsen! Jag kör på fuji superia 800 (borde räcka, det går sällan snabbt vid dressyr, men jag tar med mig en 180mm/1.8 för säkerhets skull).

//Patricia
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.