ANNONS
Annons

Filmval och ideer, Thailand

Produkter
(logga in för att koppla)

TStyle

Aktiv medlem
Hej!
Skall åka runt i Thailand några veckor och fotografera, med min kompis Nikon 601 & klassiskt 30-70 3.3-4.5.
Lite fundersam av filmval och ev. filter.
Har några rullar Velvia 50 med mig, av trygghets skäl :)

Sen då?

Hypotetiska frågor:
Behöver man t.ex. avtonande gråfilter, stativ blixt, Ilford, Tmax Sv_v film.
Någon som har ideer om vad man bör släpa med sig, och vad man kan fotografera?
Man åker ju inte ner varje vecka. Vill testa en massa tekniker, men ändå inte släpa ner massa saker jag inte kommer använda!
Kom gärna med förslag, ni som rest och fotograferat mycket!

ha lite prylar med dig och krångla inte med olika sorters film. Om du inte har två kamerahus blir det lätt jobbigt att hålla på med både dia och svartvitt.

En billig och bra diafilm är Kodak Elite Extracolor. Den är super till resefoto och ger grymt snygga färger. Det är samma film som Kodak E 100 VS

Att ha med en massa pinaler som avtonade gråfilter, stativ och dylikt låter inte som en bra ide om du inte ska ut på en renodlad fotoresa utan "vanligt" folk som resekamrater.

Har du en smidig ttl-blixt kan det vara toppen vid porträtt mitt på dagen då kontasten är för kraftig. Plåta då i motljus eller sidoljus.

behöver du längre exponeringstider får du söka stöd mot staket, trädstammer och hus.

Ett polfilter kan göra susen. Men det kan bli för extremt med en kalasfilm som extracolor.

Gör det enkelt, ta med lite prylar och mycket film. Var öppen för alla intryck och snåla inte med filmen.

Oki...

Det är lite så jag tänkt. Ville bara ha lite kvitto på att jag tänker rätt, så jag inte står där nere och saknar något relevant.
Hittar jag något lämpligt 200mm objektiv så köper jag det på plats.
Bra film vet jag att det kan vara svårt att få tag på. Kodak Elite har jag tom. sett på rea sista tiden. Kanske tar med någon sådan rulle då. Brukar fotografera med Ektachrome 100FS vintertid.

Hej!
Thailand är ett toppenland att fota i! Jag kan varmt rekommendera en tåg tur till Ayttuya (prosit ;) som ligger ett par timmar från Bangkok. Det är den gamla huvudstaden och det finns massor med ruiner av hus, kloster, pagodor och Buddha statyer. Det är lätt att fota upp ett par rullar där ;)

calle

Jupps, ta med stativ eller fixa nåt på plats om du ska till Ayathaya(atchoo :) för att få dom häftiga nattbilderna på templen.

Bilder jag har här under är antingen från Ayathaya eller från tåget på väg dit. Har inte hunnit fixa nåt ordentligt ännu, ska scanna om bilderna på templen. 400 ISO negativfilm handhållet borgar inte för god kvalite. Direkt, och färgerna med negativfilm och i det ljuset är svårscannade.

http://www.damocles.nu/pub/images/Photos/Thailand/

När jag var ute och reste köpte jag ett billigt aluminiumprofilstativ. Det är inte optimalt, men med din normalzoom borde du kunna få skarpa bilder även i sämre ljus. Ett alternativ är ett bordsstativ som du kan ta med hemifrån. Snabbare film är ett annat alternativ, men är det mörkt hjälper inte ens 400-film. Jag skulle ändå tagit med mig ett gäng rullar Kodak Portra 400 UC (negativ film med saturerade färger) för handhållna bilder i lite svagare ljus. Att bara köra 50 ASA med ett ljussvagt objektiv skulle inte jag våga. Blixt är ju ett alternativ, men är inte populärt överallt och kräver sin fotograf för att inte synas i bilderna. Vad du väljer beror ju lite på vad du tänkt dig fota mest. Har du gott om pengar och har plats i ryggan är ju ett kolfiberstativ med en lätt kulled, typ Acra-tech, inte fel.

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar