Annons

Filmval ISO800 - Färg vs Svartvitt

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Underlig fråga kanske. Men jag skall ta lite bröllopsbilder i en ganska mörk kyrka. Brudparet har ingen egentlig synpunkt på om det blir färg eller svartvitt.

Vilket ger minst korn:
En färgfilm med ISO800 eller en svartvit med ISO400 pressad till 800?

Förslag färg: Fuji Superia 800
Förslag svartvitt: Kodak Tri-x 400

Har få erfarenheter av dem båda men lutar nog åt svartvitt då jag ogillar egenskaperna hos negativ färgfilm i mörka miljöer. Dessutom kan ju svartvitt vara trevlig variation då vi tar massor av färgbilder ute i grönskan efteråt.

Vad tror ni?

Tänka bara på hur du gör när du ska framkalla pressad Tri-x. Det går får stora korn om man agiterar för hastigt m.m. Jag tycker Tri-x har rätt stora korn i allmänhet, det använder jag till andra bilder då jag gillar korn. T-max 400 ger ju mindre korn... Är det för mörkt i kyrkan för att köra på 400? För jag ser att du har rätt ljusstarka objektiv. Åk dit och se efter innan så du inte kommer på att det inte fungerar 5 min innan brudparet kommer in...

Sen kan det nog bli trevligt om du har tillgång till två kamerahus så du kan köra både s/v och färg samtidigt, (eller med två olika objektiv). Jag har tyvvär inte fotat så mycket med färg så jag kan inte ge dig några tips om det.

/Jeppe

En riktigt bra lösning i svart/vitt är att använda Kodak TMax 3200 och köra den på ISO 800 eller 1000. TMax 3200 har rent tekniskt sin känslighet nånstans där i trakten, men är också väldigt bra att pressa (till exempelvis ISO 3200). Framkallad i X-Tol eller TMax-framkallare borde kornet bli acceptabelt. I mellanformat borde Ilfords motsvarighet Delta 3200 fungera på ett likartat sätt även om jag aldrig testat.

Om du vill pressa är Fujis Neopan 400 ett lite mjukare alternativ än Tri-X. Neopan 400 är egentligen lite känsligare än Tri-X så den behöver inte pressas riktigt lika hårt.

Vill du verkligen ha den klassiska pressad-film-känslan är det såklart Tri-X du ska köra, men om du är ovan kanske inte ett bröllop är rätt tillfälle att prova. Kan säkert bli jättebra om man gör det medvetet, men pressad film blir lite hård och rå, det är svårt att undgå.

(TMax 400 är en högdagerfilm som visserligen är fin, men passar ovanligt dåligt just i det här sammanhanget.)

I färg är annars Kodaks Portra 800 en av mina absoluta favoritfilmer, speciellt i mellanformat. Tonomfånget är något av det finaste som finns. Problemet med färgfilm är att den i allmänhet helst ska överexponeras för att färgerna ska bli bra, inte minst inomhus i glödljus. Så Portra 800 inomhus borde exponeras efter högst ISO 400.

Vad du än väljer måste du testa innan bröllopet så du vet hur det kommer att se ut och hur du vill ha filmen framkallad.

Frågade som vanligt alldels för tätt inpå. Men jag köpte en Tri-x och pressade till ISO800. Det var regn och ganska mörkt i kyrkan så det räckte precis till för handhållet med mitt 28-75/2,8.

Har inget att jämföra med men resultatet blev klart godkännt. Ganska hög kontrast men det fungerar. Förvånad att kornet ej blev störande alls.

Kändes säkrare med svartvitt än färg när man som jag är ovan vid negativ film.

Neopan 1600 verkar vara väldigt bra av denna bilden att döma. Framkallad enligt rek i T-Max framkallare. Syns inget korn i bilden ens uppförstorad. Men jag tvivlar på att uppgifterna är riktiga..................fast man vet aldrig?

Det skulle ju också kunna vara så att killen använt något korn/brusreduceringsverktyg efter att bilden scannats? Han har bilder på Tri-X och Agfapan 400 som exponerats efter 640 och 800 och även de bilderna saknar kornstruktur trots att bilderna är ganska stora. Även om bilderna inte är knivskarpa utan är lite "mjuka" borde man se kornstrukturen vid de storlekarna. Eller är han trollerikonstnär?

Ja, alltså, om jag scannar in en OPRESSAD tri-x och lägger upp i detdär formatet, så ser man korn.

Besynnerligt. Inte så svårt att släta ut det med NI visserligen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar