Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmval för vitsippor

Produkter
(logga in för att koppla)

stefandahlen

Aktiv medlem
Jag tänkte fotografera vitsippor, både blommorna och de gröna späda bladen. Bakgrunden tänkte jag vara grön, och de lite mörkare bruna färgerna som finns på marken.

Vad skulle ni använda för diafilm för detta ändamål? Själv har jag använt E100VS för mina vinterbilder.
 
Fuji Provia 100F om du vill ha naturliga färger. Kodak E100VS eller Fuji Velvia 100F om du vill ha mustiga (lite överdrivna) färger.
 
solljuset

Har testat att fota vitsippor i solljus (motljus och motljus snett från sidan) med Velvia 100F.

Problemet är att det nästan alltid blir något område på det vita som blir helt överexponerat och utfrätt. Såsom på min bifogade bild.

Vad kan lösningen vara? Gunte Hanssons artikel på http://www.fotosidan.se/doc.htm/1823/ för att göra ljuset "mjukare"?
 

Bilagor

  • vitsippor.jpg
    vitsippor.jpg
    36 KB · Visningar: 400
Tyvärr finns inte Kodachrome 25 längre , annars skulle jag använt den. Finns ingen film idag som ger så rena och klara färger. Men Kodachrome 64 kanske kan vara ett alternativ? Annars är Agfachrome 50 RSX (vet inte om den heter det numera) ganska bra vad gäller vitsippor. De bilder jag sett här på fotosidan som fotograferats med E100VS har ofta haft ett fult magentastick, speciellt snöbilder. Skulle inte använda denna film för vitsippor.
 
Hmm.. Jag tycker inte den ser överexponerad ut. Jag lyfte in i photoshop och kollade..och histogrammet ser ut såhär:
 

Bilagor

  • histogram.jpg
    histogram.jpg
    38.3 KB · Visningar: 378
Vitsippor är sällan vita men man behöver inte förstärka t.ex rosa färgvariationer med film som drar åt det hållet. Här kommer ett par bildexempel med Agfachrome 50RSX som jag tycker är ganska neutral.
 
Äsch.. ironin gick inte fram ;)
Syftade mer på att Stefan klagade över utbrända sippor.. De är ju rätt så vita i direkt solljus. Men än en gång, så kan jag inte se att Stefans bild är utfrätt.

PS. Sista bilden är ju gulsippor ;)
 
Nej. jag målade dem gula ju.... :) Syns annars lite vitt i bakgrunden.
Tycker heller inte att sipporna på Stefans bild var så utfrätta eller överexponerade. Verkar bara vara en liten kontrastminskning pga motljuset (dålig antireflexbehandling, inget motljusskydd kanske?) Visst kan man tycka att bilden skulle bli lite bättre/sipporna komma fram lite mera med snålare exponering men det betyder ju inte att den är överexponerad. Mera smaken som spelar in där kanske?
 
Ja, precis.. det ser ut som ströljus som har bidragit till kontastsänkningen. Inget som inte en runda i bildbehandlingsprogrammet reder ut.....Jaså det var dia....*Duckar* :D
 
Tack för svaren!


Ok, vitsippor är vita...! :)

I huvudsak ser det vita på bilden bra ut. Det som stör mig lite grann är ett litet område inom den oranga cirkeln, där det vita är lite för vitt. Enligt min mening. Det var motljussolen som tog tag i det vita och skapade detta.

Men det kanske inte något att bry sig om egentligen? Vad tycker ni? Ibland blir man aldrig själv nöjd med sina egna bilder. Bilen är alltså tagen utan motljusskydd med canon 100mm Macro.

Testade att fota vitsippor med E100VS en gång, men där blev inte färgerna riktigt bra. Det gula pistillerna fick en konstig gul färg, med dragning mot rött. Det såg inte så bra ut, utan tyckte E100VS passade bättre till vinter- & skymningsbilder o liknande.

Får testa med Agfachrome 50RSX vid något tillfälle. Tycker det ger en fin neutral färg.
 

Bilagor

  • vitsippor2.jpg
    vitsippor2.jpg
    43.6 KB · Visningar: 254
Senast ändrad:
Ska man hårddra det så ligger säkert någon enstaka pixel (jaja..korn då ;)) på gränsen till utfrätt. Men överlag tycker jag att du lyckats med att få en välexponerad bild av sipporna. De lilla vita som du stör dig på, stör inte mig alls. Däremot stör den låga kontrast mig mycket mer. Motljusskydd?

PS.. Ja VS drar mycket åt rött/magenta. Men den ger utsökta skymmningsbilder. Pröva med Provia 100F. Den upplever jag som ganska neutral.. eller kanske Sensia.
 
Jag har gått igenom mina diabilder om igen och funnit något märkligt. Jämförde denna bild jag skannade in och laddade upp med orginaldiat, och orginaldiat är inte alls överexponerat på något sätt. Där har jag träffat rätt. Där finns inte det området som jag lite retar mig på. Dessutom är det en vit slöja på bilden jag laddade upp och så är det inte heller på diat.

Det verkar som om Dual III har en tendens att ibland göra ljusa partier ljusare? Eller så är Velvia 100F lite svårskannad?
 
Velvia 50 är svårskannad.. Vet inte om 100F är det, men det kan ju vara så. Scannern klarar inte riktigt av att kräma ut all information ur diat. Den mjölkvita hinnan tar man lätt bort med en liten kontrasthöjning. Detta är inget ovanligt.
 
vitsippor och filmval

när det gäller vita och gula växter är det ett måste att undvika plåta i direkt solljus.prova i skugga en solig dag anv gärna en reflexskärm och stänk lite ljus gärna med guldfärg så får du en varm skön ton.som filmval ser jag ingen annan film än fuji velvia 50 asa.

kenneth.b

lycka till på blomsterängen
 
Kenneth och jag är inne på samma linje.

Sök att fota i skugga och rikta på ljus som du själv har kontrollen över.

Eller för den delen om du är i direkt solljus, använd är diffuseringsskärm för att mjuka till ljuset.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar