Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmtips för Inomhusbruk (Mässan) ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Jag som hänger mest ute i Naturen, ska krypa in på mässan och ta lite bilder till er som inte kan komma. Någon bra film till det är?

Fuji Superia 400 är väl aldrig fel?

Eller kanske tom Superia Press 800?

Kodak supra 800?

Tänkte mest för att slippa gulstick i bilder utan blixt...Annars får man väl trycka på blixten då.

Själv brukar jag alltid använda Kodak supra om det gäller blandljus.
Tycker att det blir bra tryck i färgerna. Nästan lite pastell lika färger.

Håller på att använda den till ett inomhus projekt och är hel nöjd!

Hej Jeppe..

Fuji Reala filmerna är bra i såna situationer som lysrör och bland belysning.....dock är nog Reala 100 kanske för trög så du får nog använda blixt!
I övrigt använder jag bara Reala 100 till allt..Portätt, landskap, inom-utom hus och är sk*t nöjd!

*Det sägs att Reala finns i 800 åxå..men inte har jag hittat någon sådan inte*

Pata..

Provmätte här hemma lite och ISO 100 funkar bra med 2.8, så man kanske skulle ta och prova realan då. FÖr säkerhets skull gardera upp med lite supra 4/800 :p

Varför skriver alla fuji superia PRESS 800? Vad är det för skillnad mellan den och den utan "press"? Trodde det var den i 20 pack som hette press?

Ok, trodde det fanns både press och vanliga!

Har en låda hemma med 400 film! På dem står det "PRESS" över i stort sett i hela kasetten!

Japp jag såg det på scandinavian oxå... skumt..nu finns 400:an i press och i propack? men? inte 20 filmer ? förvirringen är total

Jag har ett 20 pack med iso 400 film från Fuji! På förpackningen och kassetterna står det "PRESS"

Japp så vitt jag har förstått så är det 20 packen sok kallas för press.
Tror att Fuji menade att deras 20pack riktade sig åt pressfotografer.

Reala är alltid ett säkert kort. Den klarar blandljus bra. Om detta inte funkar ljusmässigt så måste du troligen kompensera med ett svagt tonat filter för att bättra på balansen. Lysrör ger oftast grönstick och avhjälpes med magentafilter. Glödlampor ger gulstick och avhjälpes med svagt blåfilter. Sen finns det ju Tungstenbalanserad film som ska klara lysrör, men jag gillar inte dessa. Blir FÖR kalla bilder. Lycka till!:D Berth

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar