ANNONS
Annons

Filmtips 120formatet

Produkter
(logga in för att koppla)

Anderzon

Aktiv medlem
Jag behöver lite film tips... Jag har fotat mestadels med småbildsutrustning tidigare. Nu har jag gått över till mellanformatet. Vilka filmer rekomenderar ni? Jag kommer att använda negativ färgfilm, bilderna kommer att exponeras i dagsljus/kvällsljus & natur/porträtt. Jag föredrar ganska lågkänsliga filmer ca:50-160.

Hoppas att ni kan hjälpa mig med lite olika val!

Tack // Martin

Tack *objernulf* Realan har jag använt mig av tidigare. Finns det några andra alt. än Fuji Reala, Kodak Porta 160VC ??

Mvh // Martin

Ingen annan ??

Inga andra som har några förslag ????

Tacksam för alla förslag och erfarenheter // Martin

nä inte om det e neg du vill ha. jag fotar enbart dia. men om du vill fota dia så prova fuji provia 100f.

Hej

Helt enig

Har en Mamiya 645E och en Sigul 6x6

Kör Kodak Porträtt och Reala för neg
och provia 100F och 400F för DIA.

Roine

Du kan också prova följande:
Fuji NPC 160, NPS 160 och NPH 400.

Två för blandljus och alla finkorniga med fina hudtoner. Perfekt för porträtt bl a.

Skall du använda filmen till naturfoto är Velvia 50 ASA ett bra val. Det blir väldigt fina färger och många gånger blir man förvånad över hur bra det blir. Dock är den så vitt jag förstått väldigt känslig för stora kontraster så var försiktig med den. Skall du fotografera människor är filmen ett av de sämre valen du kan tänka dig.
Standardsvaret på din fråga är Portra 160 men den frågan kan jag inte svara på än för negativen har inte kommit tillbaka från labbet än. Ställde nämligen ganska exakt samma fråga som du för några veckor sedan.

Lycka till!

Mvh

/Lasse

Vill du se en bild tagen med velvia 50 asa kan du gå till mina bilder och kolla på "ica a la fängelse", tagen i kvällssol där filmen fungerar perfekt.

Mvh

/Lasse Lundgren

Det blir fina färger Lasse, jag beställde 10spolar Fuji NPC160. Jag är ruskigt sugen på att prova ett par Velvia50 : ) Jag har inget labb att tillgå & ingen scanner heller : ( Så oftast så blir det negativ film som hamnar i mina kameror. Finns det någon som vet om nått ställe där man kan framkalla och kopiera till ett bättre pris ?? Nu lägger jag upp allt till Proffskopia och dom ska ha 225:- +frakt för framkallning & kopiering 15*15. Iofs. ruskigt bra resultat! Jag vet inte om det är så dyrt, har inte jämfört med nån annan.....

Lasse

Det är svårt att ge något generellt tips men leta runt där du bor och på internet. Jag betalar 37 kr per rulle + fem kronor per framkallning hos den lokala fotoaffären. Det funkar bra för det mesta. Vill man öka kvaliteten ytterligare vid t ex bröllopsfotografering t ex kan man ju kosta på sig lite dyrare framkallning.

Lycka till

/Lasse

Dyrare framkallning? När det gäller neg färg och dia så är väl detta standardiserade processer (C41, E6). Har trott att om inte labbet strular till det så skall resultatet från framkallningen bli detsamma?

Koperingen däremot är ju en annan sak...

/Anders

P.S. Kameradoktorn/dox (Stockholm) tar 115 + moms för framkallning och 13*13 kopior. D.S

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar