Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmskanningsprogram

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Jag har börjat fotografera av mina gamla dia och negativ.
Mina dia blir faktiskt helt ok, likaså de sv/v negativen, men mina färgnegativ har jag stora problem med.
Jag använder Photoshop Elements 11.
M
Hur jag än vänder och vrider i Elements ( eller Photoshop CS) så får jag inte till färgerna på något då när rätt sätt.
Givetvis är ett problem att jag inte behärskar tekniken tillräckligt i Photoshop.

Mina frågor
1-någon som har ett bra tips om ett program som klarar det?
2-någon som vet bra handledning i Photoshop Elements? (Behärskar trots allt det bättre än CS).

Övrig info är att jag har en bra ljuskälla och riggat upp min nikon 300 s med makroobjektiv för avfotograferandet.

Med vänlig hälsning, Michael

När du inverterar bilden till positiv, har du då ljusskällans färgtemperatur som utgångsvärde?
Att ta fram bilder från färgnegativ är knepigare än från dior eftersom man inte har någon referenspunkt att gå efter. Diat vet man ju hur det ser ut. Färgkopians utseende från negativ får man gissa sig till.

Nu vet jag inte hur det funkar i Elements. Men i RAW-konverteraren bör det gå att först hitta rätt färgtemperatur och sedan justera för färgstick.
(Nu utgår vi från att du kör RAW, annars gör du det fortsättningsvis)

Tack JO

Detta var helt perfekt handledning ( iallafall för att komma ett steg längre).

Ser att man har en nyare version av Camera Raw. KAn förmodligen ladda ner den från Adobe.

Mvh Michael

Hej Jo

Var lite snabb med att förklara att jag nu kom vidare.
Det Raw program som används I Moderskeppet har möjligheter med tex nivåer som jag inte har med mitt trots att jag laddat ner en nyare version.
Nivåerna behövs för att direkt I Raw inventera färgerna och sedan använda vitbalans som jag ite heller har I mitt raw program.

Var får jag tag I det raw program som Mderskeppet anänder?

//Michael

Hej igen.
Om du inte kan köra moderskeppets variant så borde du kunna sätta vitbalansen i PS i stället efter inverteringen från negativ till positiv bild.
I "kurvor" borde gå att hitta droppverktyget (pipetten) och klicka på en vit eller neutral yta för att ställa vitpunkten.
Det är nog mitt bästa råd.

Lycka till
J O

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto