Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmskanner

Produkter
(logga in för att koppla)

Andfor

Ny medlem
Som alldeles ny medlem har jag ännu inte lärt mig hitta på Fotosidan, Jag letar efter köpråd när det gäller en skanner för att konvertera gamla 135-remsor till digitalt. Det mesta är i färg, men jag är också en hel del svartvitt. Finns det någon som kan ge tips om vad det bästa marknaden kan erbjuda idag?. Jag är mer intresserad av kvalitet vad gäller slutresultatet än snabbhet vid inskanningen. Vad bör jag köpa? Vilka program bör medfölja vad gäller dammreducering? Jag har tänkt mig efterbehandling i Photoskop Elements.

Det bästa är väl en gammal begagnad Nikon Coolscan, men de är svåra att få tag i och ganska dyra så istället skulle jag rekommendera dig att titta på Reflecta (tex iScan 3200) eller Plustec OpticFilm. Jag har ingen erfarenhet av dessa men testresultaten visar att de är kapabla att leverera bra skanningar till ett överkomligt pris. Finns en bra sida där de testar olika maskiner: http://www.filmscanner.info/en/FilmscannerTestberichte.html

Programvaran som medföljer bör vara SilverFast (http://www.silverfast.com) annars går den att köpa separat, ett alternativ kan vara att beställa VueScan (http://www.hamrick.com)

Jag beklagar att jag inte hann köpa en Coolscan innan Nikon slutade med dem. Det känns lite osäkert att köpa en begagnad skanner då jag inte vet om den fungerar. Har tittat på många tester och tycker det är svårt att utvärdera dem. Finns det någon som har egen erfarenhet av det som idag finns på marknaden?

Leta rätt på en begagnad Coolscan, de stiger i pris hela tiden så i slutändan får du betalt för att använda den om du säljer när du skannat klart. Rekommenderar dock de senare versionerna med USB-anslutning, de tidigare med SCSI-anslutning är lite svårare att ansluta till moderna datorer.

Orsaken att de gamla Nikonskannrarna är sällsynta på begmarknaden borde vara att de som har dem behåller dem, för att det tar så lång tid att gå igenom allt att det alltid finns något oskannat.
De verkar ju inte slitas ut direkt så det är nog ingen större risk att köpa en begagnad om man hittar en.
Jag gick och tvekade och funderade ett par år innan jag slog till på en ny LS50 och det var visst i sista stund. Priserna tickade uppåt och leveranserna från fabriken hade då börjat bli oregelbundna.

Jag har ingen erfarenhet av flatbäddsskanners och skulle troligen välja att fota av bilderna med hjälp av ett makroobjektiv/diaduplikator om jag inte hade en skanner. Det finns en del skrivet om detta här på Fotosidan. Och det finns ännu mer skrivet om skannerlösningar.

Om du har en hyfsad kamera redan, ett makroobjektiv eller typ en 50/1,8 med mellanringar, ett stativ och lite DIY-attityd, är det överlägset snabbast att fota av negativen eller diapositiven. Man får minst lika bra resultat om man bara är lite noggrann med själva fotoriggen och efterbehandlingen. Det tar inte ens 5 minuter att fota av en hel 36-bildersfilm, medan det tar minst 1,5 minut per bild för en snabb scanner utan dammborttagning aktiverad, tid som åtminstone jag hellre spenderar på efterbehandling än att vänta. Men jag skulle rekommendera att använda Lightroom 4 för bildbehandlingen, eller eventuellt Silverfast om man konverterat sina råfiler till dng, och har många färgnegativ snarare än dia eller svartvit film.

Här är lite tips:
http://www.diyphotography.net/scanning-film-negatives-with-a-dslr

Mer tips hittar man om man googlar lite.
Själv har jag på sistone fotat av ett antal rullar svartvit film i olika känsligheter upp till iso 3200, och en rulle Velvia 50 diafilm, med resultat jag är mycket nöjd med. Min egna rigg är inte helt optimal ännu utan kräver lite småjusteringar, men resultaten hittills har varit så pass bra att jag helt lämnat tanken att skaffa en scanner. En sådan är väldigt långsam och ger resultat som ändå kräver en hel del handpåläggning i efterbehandlingen. I LR4 är det lätt att skapa presets för t.ex. beskärning, negativ tonkurva och skärpa så man busenkelt får grundjusteringarna gjorda av negativen.

Idag lämnade jag in en rulle Ektar 100 negativ färgfilm för framkallning som jag ska "skanna" senare i veckan med min D700. (Jag är dock övertygad om att man får tillräckligt bra resultat också med en kamera med aps-c sensor). Färgnegativ är lite knepigare än svartvitt och dia (som du kanske märker bakom länken ovan) men jag tror inte det ska bli något större problem när man väl kommit igång och lärt sig vilka grundjusteringar som behövs.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar