Om du har en hyfsad kamera redan, ett makroobjektiv eller typ en 50/1,8 med mellanringar, ett stativ och lite DIY-attityd, är det överlägset snabbast att fota av negativen eller diapositiven. Man får minst lika bra resultat om man bara är lite noggrann med själva fotoriggen och efterbehandlingen. Det tar inte ens 5 minuter att fota av en hel 36-bildersfilm, medan det tar minst 1,5 minut per bild för en snabb scanner utan dammborttagning aktiverad, tid som åtminstone jag hellre spenderar på efterbehandling än att vänta. Men jag skulle rekommendera att använda Lightroom 4 för bildbehandlingen, eller eventuellt Silverfast om man konverterat sina råfiler till dng, och har många färgnegativ snarare än dia eller svartvit film.
Här är lite tips:
http://www.diyphotography.net/scanning-film-negatives-with-a-dslr
Mer tips hittar man om man googlar lite.
Själv har jag på sistone fotat av ett antal rullar svartvit film i olika känsligheter upp till iso 3200, och en rulle Velvia 50 diafilm, med resultat jag är mycket nöjd med. Min egna rigg är inte helt optimal ännu utan kräver lite småjusteringar, men resultaten hittills har varit så pass bra att jag helt lämnat tanken att skaffa en scanner. En sådan är väldigt långsam och ger resultat som ändå kräver en hel del handpåläggning i efterbehandlingen. I LR4 är det lätt att skapa presets för t.ex. beskärning, negativ tonkurva och skärpa så man busenkelt får grundjusteringarna gjorda av negativen.
Idag lämnade jag in en rulle Ektar 100 negativ färgfilm för framkallning som jag ska "skanna" senare i veckan med min D700. (Jag är dock övertygad om att man får tillräckligt bra resultat också med en kamera med aps-c sensor). Färgnegativ är lite knepigare än svartvitt och dia (som du kanske märker bakom länken ovan) men jag tror inte det ska bli något större problem när man väl kommit igång och lärt sig vilka grundjusteringar som behövs.