Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmscanning - billigaste tjänst?

Produkter
(logga in för att koppla)

sunjan

Medlem
Hej!

Jag har letat efter tjänster där man kan skicka sina neg för scanning.

Den i särklass billigaste ($0.19 per neg) jag hittat är
ScanCafe.com

För alla andra tjänster varierar priserna kring $0.35-$0.75 per neg:
BritePix.com
DigmyPics.com
ScanMyPhotos.com
digitalpickle.com
slidescanning.com
digitalmemoriesonline.net

MEN: haken är att Scancafe och de flesta andra bara skeppar till adresser i USA!
Finns det något motsvarande med inlämning här i Europa? Har ni stött på någon billigare än scancafe? Erfarenheter från er som provat?

För egen del är jag intresserad av att scanna allt jag har. Det är flera tusen neg, och jag har inga ambitioner att skapa utskrifter. Om jag sedan ska använda en bild professionellt kan jag scanna om enstaka neg i efterhand. Nu är jag i första hand ute efter en bulk-tjänst som kan göra detta billigt!

/Jan
 
Senast ändrad:
Crimson tar 10:-/styck för 8 Mb (1370 x 2040 px).
Men de skriver också:
"Vid större inläsningar eller antal original - begär offert!"

Om du har flera tusen neg, och inte speciellt bråttom så kanske de kan ge dig ett bättre pris. För min egen del är det värt en del bara det att de är sverigebaserade. Underlättar kommunikationen, minskar fraktkostnaden mm.

Slå dom en signal vettja.

-- MW
 
Vill bara påpeka för dej att automatiserad scanning (som det självklart är med de där priserna) inte blir särskilt snyggt. Det blir mycket pill med färgerna i efterhand för att få det okej. Under- och överexponerat kommer det också bli.

Men med de där mängderna är det antagligen inte ens idé att överväga manuell scanning =)

Om du kör. Se till att få dem levererade i tiff med så stort färgomfång som möjligt. Det kommer ta en del plats, men en automatscannad jpg är inte kul.



/petter
 
Jag hittade denna svenskbaserade tjänst, som bara tar 2,99. Rejält mycket billigare än Crimson:
http://www.diabild.com

Visserligen verkar de inte alls lika proffsiga som Crimson, men i det här fallet behöver jag ju bara en lågbudgettjänst. Någon som har testat dem?!

/Jan
 
sunjan skrev:
Jag hittade denna svenskbaserade tjänst, som bara tar 2,99. Rejält mycket billigare än Crimson:
http://www.diabild.com

Visserligen verkar de inte alls lika proffsiga som Crimson, men i det här fallet behöver jag ju bara en lågbudgettjänst. Någon som har testat dem?!

/Jan

När dom säger 2,99 styck är det per bild eller remsa?
 
Någon som testat att scanna hos diabild?
Priset verkar helt klart intressant, frågan är vilken kvalité man får...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.