Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmscanner

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är svårt att slå en Minolta Scan Dual III i sin prisklass, 3700 kr. Nästa steg är en Canon, Nikon eller Minolta med dammborttagning för det dubbla.
 
Såvitt jag har lyckats få fram så är skillnaden hastigheten, mjukvaran och AD-omvandlaren.

Trean har ett större dynamiskt omfång på papperet, men det verkar vara oklart hur stor skillnaden är i verkligheten. De har förmodligen samma CCD. Det publicerade omfånget är bara framräknat efter hur många bitar AD-omvandlaren jobbar med.

Trean har också damm- och repborttagning. Men det är en mjukvarufunktion och skall absolut inte jämföras med ICE/Fare som dyrare skannrar har. Utan att ha testat det själv tror jag inte att det är effektivare än vad som går att åstadkomma med t ex Polaroids gratisplugin till Photoshop för samma sak.

I en valsituation skulle jag välja trean om skillnaden var mindre än en tusing. Hastighet är värt mycket.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.