Annons

Filmscanner?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotografia

Aktiv medlem
Hej.

Har funderat på att skaffa en filmscanner. SÅ jag har lite frågor. Jag tar nästan bara negativ 35mm film. Går det scanna in dessa också eller går det bara med dia? Och när man scannar, lägger man då negativremsan i scannern som den sedan scannar in? Är det som en fladbäddsscanner att man lägger negativremsan så scannar den in den så man får fixa till allt i PS? Kan man framkalla bara negativen utan papperskopia? Och i så fall var?

Blir det mycket damm på korten man scannat in? Är det någon som kan dela med sig av en rå bild av en innscanning så man får se hur det blir?

Hur mycket får man lägga ut på en filmscanner för negativ 35mm film om man inte har allt för stora krav?

Tack på förhand // Mattias!
 
Superfrog skrev:
Hej.

Har funderat på att skaffa en filmscanner. SÅ jag har lite frågor. Jag tar nästan bara negativ 35mm film. Går det scanna in dessa också eller går det bara med dia? Och när man scannar, lägger man då negativremsan i scannern som den sedan scannar in? Är det som en fladbäddsscanner att man lägger negativremsan så scannar den in den så man får fixa till allt i PS? Kan man framkalla bara negativen utan papperskopia? Och i så fall var?

Blir det mycket damm på korten man scannat in? Är det någon som kan dela med sig av en rå bild av en innscanning så man får se hur det blir?

Hur mycket får man lägga ut på en filmscanner för negativ 35mm film om man inte har allt för stora krav?

Tack på förhand // Mattias!


1( ja det går att scanna både dia och neg, utmärkt bra dessutom
2) hur neg eller dia sätts in, lite olika. Mestadels är det en hållare ev något slag.
3) Glöm "flatan" urdålig när det gäller att scanna dia o neg!
4) angående damm, beror på hur dammigt det är runtomkring dig.
5) allt från 1000:- för en begagnad till 95000 för en ny! Du får bra scannrar för cirka 2 till 3,5 tusen.
6) Menar du framkalla filmen, eller? Bara filmfrmk helt ok, men det gör du väl själv,eller?
Tog en ruta lite snabbt på min canoscan FS2710, en bra scanner. Som tar både dia/neg i hållaren samt monterade dia direkt in där hållaren sitter.
Ilkka

Ilkka
 

Bilagor

  • scanner.jpg
    scanner.jpg
    12.8 KB · Visningar: 406
Kan inte dela med mig av någon inscannad råkopia men kanske kan jag besvara några av dina frågor.

Går det att scanna 35mm-film, ja det gör det. Tippar att i princip alla neg/diascanners tar 35 mm film. Ja man lägger in en remsa i en hållare som sedan åker in i scannern.

Jag vet bara hur min scanner funkar, en Minolta Scan dual III, och på den tror jag du kan fixa och dona med bilden redan i scannerprogrammet. Jag änvänder dock inte det utan gör allt i photoshop.

Att endast få neggen framkallade borde väl funka överallt, jag framkallar i regel mina filmer själv men de ggr jag lämnar in filmen gör jag det till diabolaget i Sthlm och där kan man säga till att man bara vill ha neggen. Har för mig att råkopior kostar inget eller mycket lite dock, jag väljer alltid med råkopior.

Hur mycket får man lägga ut, jag köpte min Minolta begagnad av en kille här på Fs för 2500:-
Minoltan är helt klart köpvärd för amatörer likt jag och du ?

Gå in hos någon handlare på nätet, kolla in filmscanners och läs om dem, i regel finns mycket information som kan besvara dina frågor !
 
Re: Re: Filmscanner?

Finland skrev:
Menar du framkalla filmen, eller? Bara filmfrmk helt ok, men det gör du väl själv,eller?

Nepp jag vet inte hur man framkallar filmen själv. Är detta svårt. För det känns som om det finns mycket pengar att spara om man slipper framkalla allt på papper. Men man skall väll först lägga ner filmen i framkallningsvätska och sedan fix. Eller? Har dock inte tillgång till mörkerrum.
Någon som vet vad det brukar kosta att bara framkalla själva filmen så man kan scanna in den?

Tack på Förhand // Mattias!
 
Jag framkallar negativ på mitt Fuji center för 29:- vare sig det är 24 eller 36 bilder. Dia kostar 49:- att bara framkalla där.
 
Men är det inte svårt at framkalla själv. Alltså vet a exakta tider och så? Och vilken vätska etc etc. Hur viktigt är det riktigt mörkerrum?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.