Annons

Filmscanner eller flatbädd?

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexandraX

Aktiv medlem
Är det någon kvalitets skillnad på Filmscanner/ flatbäddsscannrar? Funderar på Minoltas Scan Dual IV. Är en flatbädd i samma prisklass lika bra?

Någon som vet? :)
 
Nej, en flatbädd är inte lika bra. Framför allt är det skärpa och förmågan att återge detaljer i mörka partier som skiljer till filmskannerns fördel.

Därmed inte sagt att en flatbädd är direkt dålig, det går att få ganska bra resultet även med dessa.

/Daniel
 
Fast det går ju inte att bara säga att "en flatbäddsscanner inte är är lika bra". Det beror ju på vilka scannrar man jämför.

Sedan får man ju inte glömma att diascannar scannar originalet, medan flatbädd skapar sin digitala fil av en andragenerationsbild. Därmed borde resultatet bli därefter.

Däremot kan jag själv säga att jag får bättre resultat med min HP ScanJet 5300C (flatbädd) än Minolta ScanDual III när det gäller negativ-scanning. Negget i Minoltan och neggets papperskopia i HP:n alltså.
 
Ok. Hur mycket kostar den då?

Nu hittade jag. Den är ju billage :)

Scannar den negg då?
 
Senast ändrad:
Jodå, den scannar neg. Men jag har aldrig fått något riktigt bra resultat med den och negativ.

Men fotar du med dia så är det en helt annan sak, då är den klockren!

Ska du investera, så skulle jag nog köpa den som kostar runt 500 spänn mer, alltså ScanDual-IV. Högre upplösning, bättre färgdjup.
 
Om du vill ha en mycket bra kompromiss så ska du kolla på Epson Perfection 4870 Photo Den scannar både påsikt och negativ/dia samt olika storlekar av mellanformat

Den har fått MYCKET bra kritik vad jag läst. Jag är själv sugen på en sådan. Dessutom MYCKET prisvärd, ca 4.500 kr på billigaste stället har jag sett.

mvh
Christer
 
Ok... så nu står valet mellan ScanDual-IV och epson perfection 4870 photo... :)
Kanske blir en prisfråga eftersom jag vill ha den nu
 
Jag har en Epson 3200 (föregångaren till 4870) och kan inte annat än lovorda den.

Anledningen till att jag valde flatbädd istf diaskanner är att jag ofta använder mellanformat och ibland storformat och 3200 sväljer alla negtivformat upp till 4 x 5 tum (dock ej APS, 110 och annat obskyrt). Mellanformatskanningar ger mycket bra resultat, småbild klart sämre men fullt acceptabla. Om jag bara hade kört 35mm hade jag dock hellre valt någon av de många prisvärda disskannrarna som finns på marknaden.

Om du vill ha en allroundmaskin tror jag att 4870 kan vara ett riktigt bra val.

Skall väl slutligen tillägga att mina lovord ovan bygger på inskanning av sv/v negativ i flrsta hand. Hur skannern uppför sig med dia eller färgneg vill jag låta vara osagt.

Mvh

Fredrik
 
Fredrikpersson skrev:

Skall väl slutligen tillägga att mina lovord ovan bygger på inskanning av sv/v negativ i flrsta hand. Hur skannern uppför sig med dia eller färgneg vill jag låta vara osagt.

Så.. om du mest ska scanna neg så lyssna på Fredrik.

Hur den beter sig med färgdia vet jag inte, men min ScanDual är grym på det iaf. Tyvärr inte lika bra på negativ dock.
 
I första hand har jag ett berg med färg neg från Indien resa.(anledningen till att jag ska köpa den) Men det skulle ju vara roligt att kunna scanna lite gamla bilder också... Men det är kvaliteten på neggen som är viktigast.
Annars fotar jag bara digitalt.
 
Jag har köpt en Epson 4870 som jag tycker fungerar över förväntan bra. Att jag köpte den beror på att jag vill kunna läsa in mellanformatsnegativ. Hade jag inte haft kravet på de större negativformaten hade jag valt att köpa en film-scanner istället. Vill man ha en flatbädds-scanner kostar dom inte många kronor. Jag tror man får bättre resultat med apparater som är bra på endast en sak. För dom 5000 kr jag betalade för Epson 4870 kan man lägga 4000 kr på en väldigt bra filmläsare och en flatbädds-scanner för 1000 kr.
 
Om du skannar färgnegativ så är filmskannern bättre än flatbädden.
Det är också viktigt att tänka på vad man ska ha bilderna till och i vilken kvalitet. Skärpa och upplösning krävs framförallt vid stora utskrifter, säg A4 och större. Skärpan är bättre med filmskanners.
Färgdynamiken (tonomfånget) är väldigt viktig vid diaskanning, då är filmskannern att föredra. För negativskanning så är skillnaden i kvalitet inte lika stor.

Jag tycker ungefär som Per. Har du 24x36mm så satsa på Dual III el Dual IV. Behöver du dessutom en flatbädd för påsiktsbilder köp då en för ca. tusenlappen.
(Dual III kostar ca 3000 kr och är mycket prisvärd)
// J O
 
Epsonscannern är kanon! Kolla min bild "industrial forest". Den är scannad med Epson 3200. Jag kan också bara sprida lovord över denna scanner.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.