Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmplanmärke?

Produkter
(logga in för att koppla)

annalu

Medlem
Hej!

Jag undrar VARFÖR det finns en symbol för filmplanmärke mitt uppe på min canon 550D och vad den innebär? Vet att det har med "objektivets minsta fokuseringsavstånd" att göra, men manualen gav mig inte ett tillfredsställande svar. Varför har de gjort en sådan liten symbol på kameran? har betydelsen av placeringen något med det hela att göra?

Tacksam för visa ord :)

Mvh /Anna'

Objektivens närgräns mäts från det, dvs om ett objektiv har en närgräns på 50 cm så är det närmaste avståndet som objektivet kan fokusera på 50 cm från den punkten.

Fokuseringsavstånd måste ju rimligen mäts från filmplan eller i digitalkamerornas fall sensorplan. Det är ju inget radikalt inom fotogrrafins förutsättningar som förändrats bara för att många kameror numera blivit digitala.

/Johan

Symbolen markerar var sensorn sitter.

Men dess praktiska användning har jag funderat på länge.
Om tanken är att man ska använda den för att med måttband mäta avstånd mellan motiv och filmplan så tycker jag det är konstigt. För vilket objektiv har i så fall en tillräckligt fingradig avståndsskala för att sednan överföra värdet från måttbandet med någon som helst precision.
Annars så tror jag att det är just för detta ändamål i makro-sammanhang man försöker förklara behovet.

Men alldeles för någon vecka sedan läste jag en tråd på forumet. Någon som skulle göra ett hålobjektiv till sin kamera och undrade hur långt från bajonettfattningen som sensorn satt. Han hade haft glädje av ett filmplanmärke. (för att räkna ut optimala diametern på hålet behöver man veta avstån mellan hål och sensor)

Det vore roligt om någon kan ge en beskrivnign av någon verkligt praktisk användnign av märket
Jag menar - redan på 70-talet när jag började bekanta mig med systemkameror fokuserade man ju genom att kika i sökaren och ställa in skärpan på det sättet.

Petter ...

Tack så hemskt mycket för era svar, nu har min nyfikenhet stillas :) Fick hem min kamera idag så lär vara flitigt många frågor på det här forumet!

Mvh /Anna

Det vore roligt om någon kan ge en beskrivnign av någon verkligt praktisk användnign av märket
Det sitter nog där av ren tradition, men skulle kunna ha betydelse om du till exempel använder ett närbildsobjektiv som har så mycket sfärisk aberration att du i sökaren omöjligen ser var skärpan ligger, exempelvis om ljuset är mycket dåligt. Använder du manuella gamla objektiv så är fokusskalan ofta rätt bra graderad, i alla fall när du kommer någorlunda nära.
Vid låt säga 0,5 meters fokusavstånd så är skillnaden mellan frontlinsen och sensorplanet ganska brutal, så du vill nog mäta från rätt ställe om du av någon anledning inte kan fokusera med sökaren.

Det kostar i stort sett ingenting att ha märket där, men det KAN ge någonting för vissa fotografer även om de allra flesta aldrig kommer att använda det. Så jag hoppas att tillverkarna inte tar bort det.

Jag har för mig att det snarare har något att göra med att kameran ska rotera runt filmplanet när man tar panoraman. På vissa snabbfästen till stativhuvud av lite högre klass (Arca-Swiss-kloner individuella för varje modell) finns sensorplanet utsatt åt ena hållet och centrum av plattan går efter objektivets centrum. När linjen på plattan är jäms med en linje på huvudet roterar kameran exakt runt centrumet av sensorn.

Om jag inte har fel som sagt. Jag vet också att vissa panoramaextremister använder stativhuvuden som roterar runt objektivets optiska centrum istället, det ska tydligen vara ännu bättre.

Jag har för mig att det snarare har något att göra med att kameran ska rotera runt filmplanet när man tar panoraman. På vissa snabbfästen till stativhuvud av lite högre klass (Arca-Swiss-kloner individuella för varje modell) finns sensorplanet utsatt åt ena hållet och centrum av plattan går efter objektivets centrum. När linjen på plattan är jäms med en linje på huvudet roterar kameran exakt runt centrumet av sensorn.

Om jag inte har fel som sagt. Jag vet också att vissa panoramaextremister använder stativhuvuden som roterar runt objektivets optiska centrum istället, det ska tydligen vara ännu bättre.
Jag tror det du skrev sist stämmer bättre. Men för att kunna mäta sig till var detta ligger, så vill man nog veta var film- eller sensorplanet finns.

Kuriosa

Nikon F2 saknar den klassiska symbolen för att markera ut filmplanet. Istället ska man använda överkanten av serienummret som är stansat på kamerahusets ovansida.

Petter ...

ANNONS