Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmladdning och Pentax 645

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Kära Pentax 645-kännare.

Jag lever med en 645 av den första modellen med knasiga små knappar. Den är ju fin på alla sätt, utom att filmladdningen ständigt blir lite fel. Ibland är det sista rutan som blir halv medan det är gott om oexponerad film i början, ibland tvärtom.

Har just framkallat åtta likadana filmer (TMX), och där är det en med halv sista, en som precis klarat sig, och sex med halva första rutor. Jag begriper ingenting. Jag laddar filmen på samma sätt varje gång vad jag vet.

Är det nåt lurt med min kamera eller gör jag nåt fel?

Låter ju som filmen dras fram som den ska i alla fall? Då lär det ju vara något annat fel. Sitter de halva rutorna där de ska?

Nej, grejen är att rutorna inte sitter som de ska. De hamnar lite "för tidigt" eller "för sent" på rullen, så halva första eller sista bilden exponeras på skyddspappret istället. Så det är inget fel med slutaren eller så.

Jag har för mig att vissa 4,5x6-kameror tar 16 bilder på en 120-rulle, medan andra endast 15. Är Pentaxen avsedd för 16 bilder? Om så är fallet kanske avståndet mellan bilderna är för stort, av någon outgrundlig anledning, för att 16 bilder skall få plats.
Har du mer än en filminsats och blir i så fall resultatet detsamma på alla?

Olle

Hej!
Pentaxen ger femton rutor. Fast min ger då fjorton och en halv. Jag har bara en filminsats, tyvärr. Funderar på om det är min filmbytarrutin som brister. Kameran drar ju fram med motor till första rutan. Ska man till exempel snurra fram filmen för hand till pilen på pappret innan man slår igen?
Jag brukar bara se till att pappret sitter ordentligt på upptagningsspolen. Men jag tror kameran känner av rullens tjocklek och går på den när den spolar fram...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar