Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmladdning fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Ilfirin

Aktiv medlem
Sitter inne i skrubben med rårullen och ap-laddaren, har satt upp tyg längs dörrkanterna, längs tröskeln och sitter med ryggen vänd mot dörren. allt är becksvart, och efter 10 minuter ser jag fortfarande ingenting alls. fumlar med filmen i en minut. När jag är klar upptäcker jag, när jag står rakt under dörren, att man kan se otroligt otroligt OTROLIGT svagt med ljus komma från överkanten(hur jag kunde missa det är förbannat konstigt)

Frågan: Ska jag bara dra ur filmen på en gång å skita i alltihop, eller kan jag hoppas att det faktiskt gick bra?

Om man, som man nog får intryck av av din beskrivning, får utgå från att du med kroppen "skärmade av" detta pyttelilla ljusinsläpp, så är det nog riskfritt att använda filmen..

Ljus bryter ju som bekant inte särskilt markant runt hörn och kanter, fast det är klart.. filmens känslighet har en viss inverkan..

Du.. prova, men kanske inte på det mest ovärderliga motiv du kan komma på..

Det finns ju labb som framkallar ens s/v bilder också, och det finns fotografer som är bättre än mig på att fotografera.

Ska jag köpa bilder av dom då?

Jag har för mig att grejjen med fotografering i första hand ska vara roligt och stimulerande. I detta fall också att ladda film.

Vill man slippa göra något själv köper man en engångs-kompakt :)

Det går säkert bra att använda filmen. Det finns faktiskt en metod att försensitivsera (öka ljuskänsligheten) en film genom att den förexponeras med vitt ljus. Vanligen är det diafilm man behandlar på detta viset
Troligast är att det inte har hänt någonting om det är som du skriver men bli inte förvånad om filmen blir något överexponerad. Slöjning dyker oftast upp när ljus träffar film som redan är exponerad på vanligt sätt (fotografering).
Us

Jag tror nog inte heller att det är någon fara med filmen. Har själv laddat Tri-X på toaletten där jag skärmat det ljus som smiter in genom dörrfodret med kroppen. Efter framkallning har jag inte sett någon som helst antydan till ljusskador. Ljuset som smiter in är svagt och reflektionen av det från väggar och tak har inte tillräckligt med energi för att få silvret att reagera.

Tack!

Skönt, känner mig mycket lugnare nu.

Tack för alla svar, och tack till Roland som gav mig chansen att använda ironi :p

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar