ANNONS
Annons

Filmkvalitet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Duster70

Avslutat medlemskap
Hej jag har en fråga om digitala kamerors möjlighet att filma. Med de flesta kompaktkameror kan man ju filma med tex 640 x 480 pixlar.
Hur bra blir det undrar jag. Jag har nånstans på nätet i en test av sonys dsc-h5 sett en liten filmsekvens som i mina ögon duger bra. Jag förstår att det här inte är något som man gör långfilmer med men jämfört med min Olympus camedia 3000 från (år)2000 så är det en stor skillnad.
Vad jag undrar är om 640x480 är ett kvalitetsmått och om en billigare kamera tex samsung digimax s600
ger filmer i ungefär samma kvalitet.
Jag tänkte byta upp mig från Olympusen till en ny systemkamera men är samtidigt intresserad av att kunna göra små filmsnuttar. Budgeten är lite pressad så jag undrar om jag kan komma undan med att köpa en billigare "filmkamera".
Är djupt tacksam om det är någon som orkar svara på detta.

640x480 pixlar är ungefär den upplösning som en vanlig TV har.Dvs bilden blir inte bättre på en gammeldags Tv, däremot räcker den inte riktigt till högupplösta bredskärmsapparater och bra datorskärmar.
Det är den vanligaste upplösningen för digitalkameror med filmfunktion och ”duger” för många uppdrag.
Bildkvaliteten är inte bara beroende av upplösning utan även av hur filmen komprimeras och hur många bildrutor den spelas in med. För att bilden skall bli något så när jämn krävs det 30 bilder per sekund. 15 bilder som är vanligt ger ofta en ryckighet i bilden som inte är så kul.
Min hustru har en Canon S3 IS och den ger mycket fina filmfiler tex. Det går inte att filma med digitala systemkameror.
Har du ont om pengar så är en begagnad S2 IS en mycket bra kamera och en bra filmkamera som kan får runt 3000 kronor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar