Annons

Filmknappen omöjlig att känna !

Produkter
(logga in för att koppla)

kvarndalen

Aktiv medlem
Hej
Jag har ett problem
Varför gör dom flesta kamera tillverkare knappen för filmning så liten och i stort sett omöjlig att hitta, när det är lite mörkt,
Detta är ett stort problem.
Tänk om dom kunde göra en liten "knopp" eller något som gör att man kan "känna" knappen utan att behöva ha en ficklampa !

Jag försökte att limma på en liten plastbit, men det slutade med att limmet rann ner och låste knappen för gott.
Så nu har jag INTE längre någon filmfunktion
Jag medger att detta var ovanligt klumpigt gjort av mig, då jag använde tunnflytande cyanoakrylat.
Jag borde använt gel
:(
 
Det varierar mellan olika kameror hur lättåtkomlig den där eländiga knappen är. Till min Sony NEX-7 var Sony tvungna att lägga till en funktion i firmware för att avaktivera den, då många lyckades starta filmningen alldeles för lätt.

När du köper en ny kamera för att filma med (om du inte får bort klistret) får du helt enkelt kolla att knappen är tillräckligt lättåtkomlig.

Ett allternativ är att använda sig av nåt som heter Sugru - en massa som påminner om modell-lera, men fäster på det mesta och hårdnar på något dygn (och går lätt att ta bort om man inte vill ha det kvar). Det är ganska populärt att använda det för att göra små otydliga knappar lättare att använda. Det blir inte alltid så vackert, men jag brukar mest använda det för att laga trasiga iPhonesladdar där det estetiska spelar mindre roll :)
 
Hej
Tack för svaret

Lite dyrt bara, men säkert användbart
I alla fall mycket billigare än att behöva köpa en ny kamera.
Nästa gång skall jag köpa http://sugru.com/

Min kamera är en Sony Cyber-Shot DSC-HX9V, den tog gôrbra filmer i 1080p
Nu funderar jag på en ny kamera, efterföljaren Sony CyberShot DSC-HX20V
 
köpte en likadan

Hej
Det blev ingen nyare modell, jag köpte en begagnad Sony Cyber-Shot DSC-HX9V.
Fick den för 1300 spånn, från UK ebay
Hoppas den funkar, men säljaren hade100 procent 350 positiva omdömen .
Den nya modellen har sämre vidvinkel, 28 mot 24 på min gamla
Sedan så beställde jag "sugru", en paket med bara svarta.

Nu skall jag fixa så att filmknappen sticker ut, så man kan känna den i mörker.

Hoppas bara att den lilla plutten inte ramlar av !

Citat "afe"
(och går lätt att ta bort om man inte vill ha det kvar)

Vad menar du med "lätt" ?

Skall det bara någon ide att använda "sugru", så måste det ju sitta fast ordentligt, utan att man måste dit med lim.


Nu återstår det bara vad jag skall göra med min gamla kamera.
Den funkar perfekt att fota med, men tyvärr ingen filmning.

Kanske någon vill köpa den billigt :)

två bilder på kameran utan filmknapp:
Första bilden, så såg kameran ut när jag försökt komma åt ledningarna, till ingen nytta. :-(
Bild 2 är när jag lagat den med araldite epoxy.

trasigfilmknapp640.jpg


ingenfilmknappok.jpg
 
Citat "afe"
(och går lätt att ta bort om man inte vill ha det kvar)

Vad menar du med "lätt" ?

Skall det bara någon ide att använda "sugru", så måste det ju sitta fast ordentligt, utan att man måste dit med lim.

Jag menar tillräckligt lätt för att man inte ska behöva riskera ha sönder prylen man satt fast det på, men det sitter ändå fast bra nog för att man inte ska pilla loss det av misstag - under förutsättning att underlaget är rent och man låtit det härda ordentligt.
 
Hej
Jag har ett problem
Varför gör dom flesta kamera tillverkare knappen för filmning så liten och i stort sett omöjlig att hitta, när det är lite mörkt,
Detta är ett stort problem.
Tänk om dom kunde göra en liten "knopp" eller något som gör att man kan "känna" knappen utan att behöva ha en ficklampa !

Jag försökte att limma på en liten plastbit, men det slutade med att limmet rann ner och låste knappen för gott.
Så nu har jag INTE längre någon filmfunktion
Jag medger att detta var ovanligt klumpigt gjort av mig, då jag använde tunnflytande cyanoakrylat.
Jag borde använt gel
:(

Jag vet inte hur knappen ser ut men det som kanske gått bättre är ju att sätta en LITEN droppe, den droppe som blir på en nålspets, CA på den knoppen man ska fästa och lägga den på filmknappen. Man måste komma ihåg att CA kryper kapillärt och att en liten mängd sprider sig i en lång fog. Det är grejen med CA. Det finns ju också en gummimassa, Liquisole, som kan fästa bra. Kan användas som kontaktlim också. Hade det gått med smältlim? Det blir ju gärna trådigt men det flyter inte omkring.
Jag skulle behöva göra något liknande på en knapp på manövermodulen på min elcykel. Man känner inte knapparna med vinterhandskar på. Man döljer också nästan hela grejen med tummen på handsken. Så denna tråd var ju bra till annat, en idé ger ofta en ny idé.//K
Nu ska jag ut med cykeln!
 
Jag menar tillräckligt lätt för att man inte ska behöva riskera ha sönder prylen man satt fast det på, men det sitter ändå fast bra nog för att man inte ska pilla loss det av misstag - under förutsättning att underlaget är rent och man låtit det härda ordentligt.

Hej
Tack för svaret, då förstår jag hur du menade.
Man kanske ska göra rent knappen med lite aceton på en topsy innan

Hoppas jag har bättre tur med den "nya" kameran.
Jag hade kameran nästan bara för att filma med den fina i 1080P , den var överlägsen många gånger dyrare dedikerade videokameror

Kan man över huvudet sälja en kamera som ser ut så här?
Stillbilder funkar perfekt.
 
Hej
Tack för svaret, då förstår jag hur du menade.
Man kanske ska göra rent knappen med lite aceton på en topsy innan

Hoppas jag har bättre tur med den "nya" kameran.
Jag hade kameran nästan bara för att filma med den fina i 1080P , den var överlägsen många gånger dyrare dedikerade videokameror

Kan man över huvudet sälja en kamera som ser ut så här?
Stillbilder funkar perfekt.

Jag kan köpa den om du säljer den rysligt billigt. :) Jag är på jakt efter en ny kompakt men har inte ens närapå råd med en ny med den standard som jag önskar.
 
Blev gôrbra

Hej
Jag tackar Anders F Eriksson för tipset att använda "Sugru".
Det blev otroligt bra, nu känns knappen i mörkret.
Satte även fast mitt mikrofonskydd med samma massa.
Satte en liten "dutt" på on/of och meny-knapparna.
Liten droppe fluorescerande färg fick bli pricken över det hela ;-), jag gjorde en liten "grop" i knappen med en kulspetspenna.

hx9vmodknapparmic800.jpg
 
Mycket bra materiel

Hej
Visar några bilder på min kamera och mobiltelefon, där jag använt denna magiska massa.

Har gjort ett gummi på vänster sida på kameran, så att man får mycket bättre grepp
Gjorde mönstret med ett grovt sandpapper, som jag bara tryckte ner i gummit.

hx9vgummifront.jpg


On/Off-knappen var mycket svår att komma åt, men inte nu.
Filmknappen blev toppen.

hx9vgummiknapparmic640.jpg


Den här knappen höll på att göra mig galen, den var så svår att hitta och knäppa på.
Nu är det underbart..

gummiknappmobil.jpg
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.