Annons

Filmkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Herr_Berg

Aktiv medlem
tänkte skaffa en filmkamera för runt 3000 och undrar vad skillnaden är på t.ex en superzoom-kamera med filmmöjligheter och en vanlig DV kamera, rent bildkvalitetsmässigt.

Jag skulle tro att det som styr bildkval. är i nämnd ordning:

1) Fokus. Är motivet ur fokus blir motivet suddigt, oavsett kamera.
2) Sensorns storlek. Större sensor ger alltid möjlighet till bättre bild, speciellt i sämre ljus där högre ISO används. Större sensor ger dock alltid kortare skärpedjup och ställer därför högre krav på fokus (auto och/eller manuell). Större sensor gör också att optiken blir större, därför har kameror med största zoomomfånget alltid minsta sensorn. Läs tekniska data och jämför mellan olika produkter.
3) Optikens kvalitet.

Mellan olika kameratyper och modeller skiljer det en hel del hur väl AF fungerar, möjlighet att ställa/justera/ändra vitbalans (viktigt!), handhavande i största allmänhet.

Jag skulle tro att det som styr bildkval. är i nämnd ordning:

1) Fokus. Är motivet ur fokus blir motivet suddigt, oavsett kamera.
2) Sensorns storlek. Större sensor ger alltid möjlighet till bättre bild, speciellt i sämre ljus där högre ISO används. Större sensor ger dock alltid kortare skärpedjup och ställer därför högre krav på fokus (auto och/eller manuell). Större sensor gör också att optiken blir större, därför har kameror med största zoomomfånget alltid minsta sensorn. Läs tekniska data och jämför mellan olika produkter.
3) Optikens kvalitet.

Mellan olika kameratyper och modeller skiljer det en hel del hur väl AF fungerar, möjlighet att ställa/justera/ändra vitbalans (viktigt!), handhavande i största allmänhet.

jag tänkte på just det med manuella inställnignsmöjligheter, på en superzoom-kamera i systemkameraformat har man ju manuella inställningar i stillbildsläget, gäller detta i videoläget med?

Ladda hem manualerna och lusläs dem, det gör jag alltid INNAN jag köper elektronik jag inte känner. Lättare att välja rätt på det viset.

Jag har aldrig varit intresserad av superzoomkompakter pga. deras små och brusiga sensor. Har ej heller koll på deras features.

Jag köpte en Canon HF11 full-HD-videokamera som spelar in på SDHC-kort. Den var då, för ett år sedan, Canon's top-of-the-line och den kostade runt 10.000kr. Skulle enligt uppgift ge bra filmkvalitet.

Filmkvaliten var skit, om man är bortskämd med bilder från Canon EOS system. Sålde min HF11 och köpte en EOS 500D som jag nu använder som filmkamera. Oj vad snyggt det blev!

Nu kan jag köra egen ISO (plåta ett vitt papper i aktuellt ljus och använda som referens för egen ISO) vilket funkar kanon. När jag fotar kör jag RAW för att kunna justera vitbalans i datorn men det går liksom inte när man filmar. Med 500D kör jag uteslutande manuell fokus, men jag kommer nog på sikt att använda AF när jag lärt mig om/när/var/hur det funkar bäst.

Köpte min 500D + 18-55IS för 5.900kr (beg), bästa videokameran för de pengarna! ...(?)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto