Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

ClasH

Aktiv medlem
Är lite vilssen i filmdjungeln...

Har kört med Fuji Superia 200 nu ett tag, men blev ganska besviken på en del inomhuskort jag har tagit nu i vinter. Vad ska man köpa istället? 400 eller 800? Det skiljer ju ganska mycket i pris...

Har provat lite med 800-film, men upplevde att det inte blev bra med blixt, och att det lätt blev lite väl långa slutartider och därmed lite rörelseoskörpa utan blixt.

Eller är det så att jag behöver köpa en ordentlig blixt? Använder den inbyggda på min Minolta 505si...

Hoppas det inte blev för rörigt nu...
 
Superia 400 är en mycket fin film. Klara färger och mycket fint korn. Jag förstår inte varför 200-filmen överhuvudtaget finns. Den har inga fördelar gentemot 400. Dock säljs den som konsumentfilm i bensinmackar m.m. vid sidan om andra 200-filmer, som ju är ansedda som "allroundfilmer" av branchen.

Bäst är förstås Superia Reala 100, men den är ju en 100-film.
 
Tja när du får längre slutartider med en ISO 800 film så är det något mysko, den filmen är snabbare.. dvs den tar snabbare åt sig ljuset och exponerar rätt, alltså borde du får kortare slutartider.

Innomhusbilder är rätt svårt, tar du utan blixt så behövs det ofta en allt för lång slutartid, ett tips är ju att ha stativ.. funkar rätt bra om det är döda ting du ska fota, är det människor går det ju inte så bra eftersom dom inte kan stå HELT stilla..

Fotar du inomhus med den inbyggda blixten blir det oftast skit det med, den inbyggda blixten sitter ju på ett ställe, ger en blixt rätt på som ger ett mycket platt och tråkigt ljus.

Antingen väljer du objekt att fota som står stilla, eller så investerar du i en extern blixt..

Eller så går du ut och fotar istället.
 
Här går det undan med svaren... :)

Ljusförhållandena var väl inte de bästa med 800-filmen och togs utan stativ.

Det jag blev besviken på med 200-filmen var just att det blev platta och bleka bilder...

Blir nog att spara ihop till en blixt, återkommer med separat fråga om det...

En packe 400-film kommer nog att beställas också, får spara resterande 200-filmer tills det blir sommar och solsken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.