Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Christoffer Glans

Aktiv medlem
Jag brukar utnyttja mitt stillbildsfotograferande till att utveckla mitt bildspråk när jag gör film.
Är det någon här på fotosidan som även jobbar som filmfotografer?

Finns knappt någon konstruktiv debatt om bra foto i svensk film, så jag försöker fiska lite här.
Alla som även jobbar med filmfoto räcker upp en hand!

Jag är utbildad videografiker bland annat, men jobbar på en tidning, så det blir tyvärr inte något filmande nuför tiden. Men jag håller med dig om att man kan lära mycket från olika media.

Jag filmar inte men studerar, inspireras och försöker lära av fotot i filmer för mitt eget stillbildsfotograferande. Sven Nykvist är ju en riktig klassiker men nyligen såg jag "Den bästa av mödrar" på teve, fantastiskt bra foto och utnyttjande av det naturliga ljuset där!

Själv tyckte jag inet alls om fotot i Den bästa av mödrar. Tyckte det var en del slarviga kompositioner och tråkigt ljus. "Krigs"-scenen i början var så orealistisk att jag fick rysningar.

Bra foto i svensk film just nu tycker jag är Roy Anderssons Du levande och Darling.

Har inte sett en enda av Roy Anderssons filmer tyvärr, enbart mindre klipp som är konstnärligt vackra och välkomponerade. Där finns mycket stillbild och inspiration också som det verkar.

Realism är inom ramen av helheten.
Den bästa av mödrar ska verka realistisk genom hela filmen men så har den en otroligt "studio"-aktig scen i början som försöker se realistisk ut genom att skaka kameran.