Annons

Filmer med anknytning till stillbildsfotografi?

Produkter
(logga in för att koppla)
ojoj, "Year of the gun" måste ha gjorts tidigt 90, innan hon blev riktigt stor...Sharon Stone:) Hon spelar den amerikanske fotograf som befinner sig i Italien under 70-talet när Röda brigaderna härjar som värst...hursom helst, länge sedan jag såg denna spännande rullen. Måste nog se den igen känner jag nu:)) Kan rek den varmt. Gott nytt på Er!

Oj oj oj... Blir många härliga filmtimmar i Januari!

Fler tips? Beskriv gärna lite kring anknytningen till foto också.

”Pretty Baby” förstås med Jodie Foster.
En fotograf kommer till en bordell i New Orleans under början av 1900.

”Eyes of Laura Marsh”
Riktigt bra. Bra fotografspel av faye dunaway och stillbilder av Helmut N.
Faye spelar modefotograf som kan se med en mördares ögon.

”Sjöjungfruns sång”.
Den tar jag fram ett par gånger om året och tittar på.
En kvinna (som fotograferar mycket) får jobb på ett konstgalleri i Toronto. Ingen deckare...

”FAIRY TALE: A True Story” med Harvey Keitel bland andra.
Historien är tagen från en äkta händelse. 1917 fotograferade två flickor älvor i sin trädgård och ingen mindre än författaren Sir Arthur Conan Doyle ansåg dem vara äkta.

”Smoke” med Keitel igen.
En ägare till en cigarraffär tar en bild varje dag på gathörnet.

En BOK som jag varmt kan rekommendera är "Den gåtfulle fotografen" (The Big Picture) av Douglas Kennedy. En riktigt bra thriller om en man man med fotografisk talang.

"Med kameran som tröst del 2" (del 1 är en fotobok som kan vara rätt komplicerad att få tag på)
Av, om och med konstnären Carl Johan de Geer.
Suverän enligt mig, men kanske inte allas kopp te.

"Memento" thriller av Christopher Nolan. Filmen är berättad baklänges om en man med problem med minnesluckor som tar polaroidbilder för att ta reda på vem som mördat hans fru.

Sen är det väl på sin plats att nämna Dennis Hoppers skruvade roll i Coppolas "Apocalypse Now" som krigsfotograf med tio-tjugo olika kameror ständigt hängande om halsen....

Håller med - kul tråd!

Rudy skrev:
"Med kameran som tröst del 2" (del 1 är en fotobok som kan vara rätt komplicerad att få tag på)
Av, om och med konstnären Carl Johan de Geer.
Suverän enligt mig, men kanske inte allas kopp te.

Filmen är mycket rolig & tänkvärd (även extramaterialet med fler filmer) & boken som är en renodlad fotobok hittade jag på biblioteket, kolla där.

//Larsa

nu slår ni väl ihjäl mig.
filmen handlar inte alls om någon fotograf, men jag tänker stillbilder ändå.

"sånger från andra våningen".
varenda scen (förutom en) är som en enda fantastisk stillbild.
jag vet fortfarande inte vad den handlar om, men den är fantastiskt vacker.

fotopåfilm

Filmen med Nick Nolte heter "I Skottlinjen" på svenska. "Under Fire" är orginaltitlen.

Helt ointressant information:

Jag skulle på bio med en date, var väl 15år eller så. Allt var slutsålt eller ontressant, men så snubblade vi in på denna film, "I Skottlinjen".

Inte direkt filmen man går på med en en tjej? Men så blev det. Jag blev helt tagen av filmen, men glömde helt bort flickan, den stackaren. Filmen ser jag om då och då, men henne har jag inte sett sedan dess.

Estethia skrev:

Det är lugnt ;-)! Har själv en del minnen från filmer som har ett så starkt foto att man nästan glömmer att det rör på sig. Lasse Hallströms filmer lyfter ofta fram relativt traditionella kompositioner, men ack så vackra och stämningsfulla. "Sjöfartsnytt", är ett exempel på detta.

Re: fotopåfilm

picturethis.nu skrev:
Filmen med Nick Nolte heter "I Skottlinjen" på svenska. "Under Fire" är orginaltitlen.

Helt ointressant information:

Jag skulle på bio med en date, var väl 15år eller så. Allt var slutsålt eller ontressant, men så snubblade vi in på denna film, "I Skottlinjen".

Inte direkt filmen man går på med en en tjej? Men så blev det. Jag blev helt tagen av filmen, men glömde helt bort flickan, den stackaren. Filmen ser jag om då och då, men henne har jag inte sett sedan dess.

Måste helt klart kolla in denna film!

Estethia skrev:
filmen handlar inte alls om någon fotograf, men jag tänker stillbilder ändå...
Jag ställer mig i skottlinjen och skyddar dig med detta inlägg;

TV-serien Heimat är en enda lång stillbildsorgie och det förekommer faktiskt en fotograf i den som fotograferar alla byns händelser. Namn som ”Jena” och ”Zeiss” förekommer då och då.

Otroligt vacker (i alla fall som jag minns den).

Estethia skrev:

Skaffa DVD:n. Extramaterialet där är extremt givande & efter att ha sett det & filmen några gånger så börjar man förstå tanken, ja eller rättare sagt då börjar man kunna tolka filmen på sitt sätt:)

//Larsa

Du har ju alltid Full Metal Jacket. :) Fast där blir ju hans kamera stulen, haha.

Sen så såg jag Dead Man's Shoes för några dagar sedan. En film inspelad i Storbritannien. Varenda scen är helt perfekt. Allting är så otroligt snyggt filmat! Alla vyer, porträtt. Det är även lite Super 8 inblandat också.

Utöver det så är det en jävligt bra thriller!

Robert Capa

Har sett en dokumentärfilm om Capa, men skulle inte en spelfilm kunna bli en hejdlös succé? Tänk er ett 3 tim epos om hans upplevelser! Vem skulle passa i rollen som en vuxen Capa? Förslag?

ANNONS