Annons

filmegenskaper?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Jag har läst ganska många inlägg här på FS om filmens kontrast och kornens storlek på olika svartvita filmer. Framför allt verkar kornens struktur skilja sig åt.
Har det senaste året provat Kodak T-Max iso 100, Kodak Tri-x iso 400, Fuji Neopan iso 400, Ilford HP5+ iso 400... och när jag står i mörkrummet och ställer in skärpan på förstoringsapparaten så märker jag ingen skillnad på kornet mellan filmerna.
Jag har i och för sig bara använt (finkornsframkallaren?) D76 1+1 till framkallningen av alla filmerna. Men om man vill se skillnaden mellan filmernas egenskaper på ett tydligare sätt, hur gör man då?
Måste jag pressa filmen, eller ta till andra framkallare?
 
Märker du ingen skillnad mellan Tmax100 och Trix400?

På små förstorningar är skillnaden väldigt liten när det gäller kornet, men om du blåser upp till en A4 så är det tydligare mellan korn och korn.

Men hursomhelst så är inte skillnaderna sådär enorma, överdrivs gärna av företagen.
Små skillnader som blir en smaksak.

Lika att bara ta en film och bli bra på hur den fungerar och sen prova lite annat ifall det finns nåt som känns trevligare.

/Henri
 
Skulle ju kunna vara det som är förklaringen, att skillnaden syns för dåligt på de 9x12-kopior jag framställt.
 
På 9x12 kopior är kornet så litet att det knappt går att se med blotta ögat även med grovkornig 400film.

Nåja, prova en rulle 3200film och jämför med Tmax100an så ska det nog vara riktigt tydligt. ;)

Den andra stora skillnaden är tonaliteten, och det krävs ett lite mer tränat öga för att se den skillnaden.
Lågdagerseparerande eller högdagerseparerande, etc.

/Henri
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.