Annons

Filma under isen?

Produkter
(logga in för att koppla)

OskarBr

Medlem
Hej, ny här!

Har ingen erfarenhet av att filma eller fota direkt. Jag har en fiskdamm som jag skulle vilja titta på även på vintern och då under isen. Vill kunna se allt via datorn. Trådlöst fungerar inte under vattnen så jag söker en kamera som har sladdanslutning som jag kan dra direkt in i huset. Detta projekt får inte kosta några stora pengar, hade tänkt mig runt 1000 kr, Kameran tänkte jag bygga in i en vattentät kub och kommer att vara på ungefär 1,8 meters djup. Ljuskälla till kameran kan jag ordna externt. Tittat på vanliga backkameror men då dom år gjorda för en liten skärm tror jag det blir allt för dålig bild. Så det jag funderar över är om det överhuvud taget är möjligt att genomföra detta projekt till en rimlig kostnad ?

Mvh Oskar
 
Någon form av webbkamera/övervakningskamera borde funka om Du bygger in den och ser till att ha ljus då, sedan kan Du ju dra upp kabel ovanför ytan och sedan köra trådlöst om det är långt till huset annars kan det ju kvitta.
Det är ju ganska vanligt med webbkameror i tex fisktrappor och andra ställen under vatten som kan ses via wwebben så tekniken finns men kanske Din budget sätter lite käppar i hjulet men värt ett försök, vad har du för fisk i dammen?

Det kommer att behövas ström vid vattnet kan Du ordna det på ett smidigt och säkert sätt så har Du kommit en bra bit, tänk på att vatten och el är en farlig kombo i vissa lägen och inte bra för varken Dig eller utrustningen. Har Du inte elkunnandet så be en elektriker att koppla ihop det åt Dig.
 
Någon form av webbkamera/övervakningskamera borde funka om Du bygger in den och ser till att ha ljus då, sedan kan Du ju dra upp kabel ovanför ytan och sedan köra trådlöst om det är långt till huset annars kan det ju kvitta.
Det är ju ganska vanligt med webbkameror i tex fisktrappor och andra ställen under vatten som kan ses via wwebben så tekniken finns men kanske Din budget sätter lite käppar i hjulet men värt ett försök, vad har du för fisk i dammen?

Det kommer att behövas ström vid vattnet kan Du ordna det på ett smidigt och säkert sätt så har Du kommit en bra bit, tänk på att vatten och el är en farlig kombo i vissa lägen och inte bra för varken Dig eller utrustningen. Har Du inte elkunnandet så be en elektriker att koppla ihop det åt Dig.

Tack för svaret :) Då är jag inte helt ute och cyklar. Tänkt samma kamera alternativ men webbkameror drivs via USB och en sån sladd måste jag då förlänga samt ha förstärkare till. Funderat på det där med att sätta en antenn ovan vattenytan med men desto mer skarvar o grejor som behövs desto större risk att nått strular. Får nog bli en djupdykning i övervakningskameraträsket. El kunskap har jag och el finns redan vid dammen.

Har uppskattningsvis 70 st Koi Karpar och kommer till sommaren att skaffa två sterlet störar. I vinter går fiskarna inne då jag inte är helt klar med bergsdammen. Här är en dålig film som jag filmade med min android, hade en ficklampa som ljuskälla: https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=1M71wdilZTA
 
USB-kablar ska inte vara längre än 5m. Det är kanske inte lika känsligt med en webbkamera. Det är bättre att använda en webbkamera som använder nätverkskabel. Den kan du dra upp till 100m nätverkskabel till.
 
USB-kablar ska inte vara längre än 5m. Det är kanske inte lika känsligt med en webbkamera. Det är bättre att använda en webbkamera som använder nätverkskabel. Den kan du dra upp till 100m nätverkskabel till.[/B]

Usb och webbkamera känns inte som ett alternativ längre. Visst det finns förstärkare som möjliggör lång kabel men det blir en ganska kostsam historia och det är inte all elektronik som fungerar med en förstärkare.

Finns i sjön
Finns färdiga som funkar kanon.
http://www.aquavu.com/


Jodå dom funkar bra men kanske inte lika bra när kameran är i dammen och jag är i vardagsrummet. Men jag har funderat på en sån med men det känns som det är för mycket pengar för en kul grej.

Är vattnet så klart att du kommer kunna se något?

Ja vattnet är klart särskilt vintertid.

Varit på kjell och company i dag och rådfrågat och kom på att jag har en gammal JVC Compact VHS GR-AX200 liggande. Bästa lösningen trodde dom var att jag använder denna med extern strömförsörjning. Bygga en egen videoöverföringskabel som sen omvandlas till digitalt och går in i datorn via USB. En förutsättning för detta är att den kan visa vad den ser på datorn utan att ha ett band i stoppat. Ungefär som man gick förbi skyltfönster förr i tiden och såg sig själ i en TV. Så nu ska jag löda dit kablarna från en lämplig transformator jag hade liggande. Återkommer med resultat.
 
Har provat filma med den utan film och det funkar riktigt bra skarp och fin bild på HD-TV. Men har stött på lite problem då den inte återstartar efter jag dragit ur strömmen fram och tillbaks. Detta kan ju bli problem om det blir strömavbrott. Men funderar på att bygga ett typ ett fyrkantigt rör med tät botten och frigolit lock på översidan. Röret ska sen gå ca 50 cm över isen. Då har man möjlighet att starta om kameran om det skulle behövas. Ett annat problem är att den efter ca en kvart tycks gå i viloläge... Kanske det går att ställa in eller prova experimentera med banden. Som det är nu visar den bild utan att spela in. TV butiker hade ju ofta en kamera som filmade utsidan av butiken utan att spela in. Kanske skulle prova och se hur den reagerar på en kassett utan band.
 
Problemet löst. Tack till Forumet voodoofilm. Kameran går nu inte ner i viloläge samt startar om efter eventuellt strömavbrott. Lösningen var att inte ha en kassett i kameran... Inget man tänker på i första hand att prova :)
 
Gjort en förlängningskabel på 30 meter 2,5 kvadrat. Förlusten i bildkvalitén är inte märkbar. Så nu återstår bara att bygga en vattentät box som sen ska stå på botten av dammen. Tanken är att kunna se fiskarna även på vintern. Har för närvarande kopplat kabeln direkt in i TV:n. Men ska kanske ordna så jag den går till datorn/telefonen. Här har jag filmat akvariet med förlängningskabeln. Kameran är kopplad direkt till TV:n. Jag filmar sen TV:n med mobiltelefonen vilket gör att det ni ser i länken har en betydligt sämre kvallitet en vad som visas på min TV.
http://www.youtube.com/watch?v=GKjdrMDuViY&feature=youtu.be
 
En sån skulle ju inte funka alls. Spelar ju in på ett minneskort och saknar live sändning. Men nu funkar det ju för nig som du kan se i tidigare inlägg :)

Mja asså det går att från kamerahuset få ut signal via HDMI, och det går även att kontrollera den trådlöst. Men det krävs fortf. någon lösning för att klara sig under vatten.
 
Gjort en förlängningskabel på 30 meter 2,5 kvadrat. Förlusten i bildkvalitén är inte märkbar. Så nu återstår bara att bygga en vattentät box som sen ska stå på botten av dammen. Tanken är att kunna se fiskarna även på vintern. Har för närvarande kopplat kabeln direkt in i TV:n. Men ska kanske ordna så jag den går till datorn/telefonen. Här har jag filmat akvariet med förlängningskabeln. Kameran är kopplad direkt till TV:n. Jag filmar sen TV:n med mobiltelefonen vilket gör att det ni ser i länken har en betydligt sämre kvallitet en vad som visas på min TV.
http://www.youtube.com/watch?v=GKjdrMDuViY&feature=youtu.be

Läckert...som akvarie-DVD men live...kul idé och smart genomfört inom budgeten :)
 
Tack för svaren. Får se om jag hinner börja skissa på lådan i helgen. Tänkte bygga en hundfön av ett bubbelbadkar nu i helgen. Låter kanske lite snurrigt men motorn som blåser in luft i badkaret är väldig kraftigt och badkaret kommer inte in i huset igen i vilket fall.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.