Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filma med SanDisk Extreme Pro 16GB 633x 95MB/s

Produkter
(logga in för att koppla)

EOS500D

Aktiv medlem
Hur lång tid (i film) kan man tänkas kunna filma med minneskortet som heter SanDisk Extreme Pro SDHC 16GB 633x 95MB/s ? Kan tillägga att kameran är en EOS 600D.

Det är extrem overkill att köpa ett så snabbt kort bara för att filma.

I stort sett alla Canon Eos-kameror lagrar filmer med 330MB per minut i HD, alltså 5,5MB/s. Så 95MB/s är inte motiverat.

Man brukar säga att 10MB/s är tillräckligt inklusive säkerhetsmarginal. Ett relativt billigt 20MB/s-kort räcker alltså.

16000/330= 48 minuter. Men så länge kan du inte filma i ett klipp. Begränsningarna för ett klipp är 29min 49 sek eller 4GB. FIlmar du i HD kan du filma i 12 minuter per klipp (4000/330).

Det är extrem overkill att köpa ett så snabbt kort bara för att filma.

I stort sett alla Canon Eos-kameror lagrar filmer med 330MB per minut i HD, alltså 5,5MB/s. Så 95MB/s är inte motiverat.

Man brukar säga att 10MB/s är tillräckligt inklusive säkerhetsmarginal. Ett relativt billigt 20MB/s-kort räcker alltså.

16000/330= 48 minuter. Men så länge kan du inte filma i ett klipp. Begränsningarna för ett klipp är 29min 49 sek eller 4GB. FIlmar du i HD kan du filma i 12 minuter per klipp (4000/330).

Tack för ett bra svar!

Det kanske är en dum fråga, men vad är det för användningsområde eller vad är optimalt att använda detta minneskortet till?

Ok! Men kortet bör åtminstone inte vara segt då. Har nämligen köpt ett par såna. Får se hur de uppför sig.

Tack för ett bra svar!

Det kanske är en dum fråga, men vad är det för användningsområde eller vad är optimalt att använda detta minneskortet till?

Sportfotografering i råformat med någon av de ytterst få kamerorna som kan skriva data på ett minneskort riktigt snabbt = Sony A77.

Även bröllopsfotografer bränner på rätt bra. Det kan vara bra att stoppa in ett sådant kort i Nikon D800 .

Läs mer här

Jag förstår!

Hur många RAW-bilder kan man ta med ett sådant kort? Samt vanliga JPEG i bästa kvalité?

Tänkte försöka lära mig att arbeta med RAW-bilder, men alla programmen är så dyra.

Har inte förstått hur vissa kan ta bilder som blir knivskarpa med suddig bakgrund. Är det kameran eller bildprogrammet som gör detta? Förstår inte hur de lyckas och hur man isf ställer in kameran.

...har du dessutom en snabb minneskortläsare och bråttom att tömma kortet så finns det väl några sekunder att spara. Och minns jag inte helt fel så är väl Extreme Pro-korten lite extra skyddade mot väder och vind.

Annars var nog Jeroen lite inne på rätt spår ;)

Jag förstår!

Hur många RAW-bilder kan man ta med ett sådant kort? Samt vanliga JPEG i bästa kvalité?

Tänkte försöka lära mig att arbeta med RAW-bilder, men alla programmen är så dyra.

Har inte förstått hur vissa kan ta bilder som blir knivskarpa med suddig bakgrund. Är det kameran eller bildprogrammet som gör detta? Förstår inte hur de lyckas och hur man isf ställer in kameran.
Det beror på bländare och brännvidd. Jag rekommenderar dig att lära dig grunderna inom foto. Här har du en bra början: http://www.fotosidan.se/cldoc/fotoskola-del-1-blandaren.htm

Jag förstår!

Canon DPP följde med din kamera. Det duger fint för mitt arbete med RAW. Gratis är gott :)

Köp 50/1.8 eller 50/1.4 om du vill få lättare att ta low depth of field bilder.

Men det går nog med kit objektivet också. Zooma till 55mm och ställ kameran i A-läget, största bländare (f/5.6). Placera det du vill fotografera så nära som möjligt, precis på kamerans närgräns. Välj en bakgrund som är ganska långt från det du fotar. Då bör du uppleva perfekt skärpa på det du fotar och oskärpa i bakgrunden.

Google:a på bokeh och depth of field för mer information :)

Jag förstår!

Kameran har ett buffertminne. Man kan ta ett visst antal bilder tills det är fyllt. Eftersom jpeg-bilder är mindre kan man ta fler bilder tills minnet är fullt och kameran behöver spara ner bilder på minneskortet för att ta fler.

Skillnaden mellan snabba och långsamma kort vid stillbildsfotografering är hur snabbt buffertminnet kan skrivas ner på minneskortet. Alltså hur långt avbrottet blir.

Din andra fråga besvaras här:
http://www.fotosidan.se/cldoc/fotoskola-del-1-blandaren.htm

Tack för era fina tips. Ska försöka läsa igenom texten i länken också.

Ni vet inte hur många RAW-bilder det ryms på kortet? Även JPEG i bästa kvalite?

"50/1.8 eller 50/1.4" - Dessa siffror i slutet händer jag inte riktigt med. Kanske finns i länken iofs. 50mm är väl själva brännvidden, alltså den som jag skruvar och ställer in objektivet på? Vad säger 1.8 och 1.4?

"50/1.8 eller 50/1.4" - Dessa siffror i slutet händer jag inte riktigt med. Kanske finns i länken iofs. 50mm är väl själva brännvidden, alltså den som jag skruvar och ställer in objektivet på? Vad säger 1.8 och 1.4?

Jag gissar att en RAW-bild från din 600D är ca 25MB stor => 16000/25 = 640 bilder.
En JPG ligger troligtvis runt 8MB => 16000/8 = 2000 bilder.

Antalet bilder på ett minneskort brukar stå i kamerans manual, det beror bl.a på vilken bildkvalitet och ISO du väljer.

1.4, f/1.4, 1:1.4 skrivs det i olika samhang. Det är största bländare. Ju lägre nummer desto större. Så en 1.4 är "bättre" än 1.8. Lite förenklat är tråkiga standardobjektiv i intervallet 3.5 - 6.3 som största bländare. Först vid 2.8 börjar objektiv bli bra för att skapa bokeh och plåta i mörker. Det finns riktigt ljusstarka fasta objektiv på bl.a. 50mm och 85mm om man är svag för riktigt stora bländare, men inte vill betala en förmögenhet.

Men typ, 50/1.8 är nästan ett måste köp för nybörjare. Objektivet är löjligt billigt och ger en kickstart in i att fota på andra sätt än att jämt traska runt med en normalzoom. Köp det och testa porträtt m.m med det. (50/1.4 är kanske lite trevligare men kostar fyra gånger mer.)

OK! 18-55mm är det enda objektivet jag har just nu. Ska åka till Moskva igen, troligen i april. Hade tänkt att få lite fina bilder på byggnaderna. Min far har ett objektiv, 70-200mm. Skulle vara fint med ett 70-300mm, helst med IS. Om man är uppe i TV-tornet blir ju omgivningen säkert ganska dålig med originalobjektivet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar