Annons

Filma med Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Äger själv en D300s, men är inte nöjd alls med filmningen pga att allt är på auto förutom fokusen.
Men hur är det på dom andra Nikon kamerorna? D3s? kan man som på Canon ställa in exponering även i film?
har sett väldigt många bra filmer filmade med Canon-kameror, men inte så många med Nikons.

Äger själv en D300s, men är inte nöjd alls med filmningen pga att allt är på auto förutom fokusen.
Men hur är det på dom andra Nikon kamerorna? D3s? kan man som på Canon ställa in exponering även i film?
har sett väldigt många bra filmer filmade med Canon-kameror, men inte så många med Nikons.

Ska du filma seriöst så får du byta till Canon, sedan är väl iofs manuell fokus vad som används av filmare av rang.

... men den stora frågan är egentligen om man kan ställa in exponeringen på dom dyrare nikonkamerorna eller om dom också är auto
På D3s kan du justera bländare, exponeringskompensation +-3 EV och välja normal- eller högisoläge (200-12 800 respektive 6 400 - 102 800). Sen kan du välja mellan 24 bps eller att kameran själv hanterar slutartid. Det går även att använda kontrollerna för picture control och färgrymd samt ställa mikrofonförstärkning.

Håller själv precis börjat titta på det här med filmning med min D300s och när du säger att allt är auto så undrar jag om du menar att det inte ens går att ställa den i M-läge som antyds i instruktionsboken sidan 58, eller om du kanske menade att det inte går att ändra under tiden man filmar?

Filma inte med Nikon, det finns massor med anledningar i detta läge. Vi får se om det ändrar sig med nya modellerna om någon vecka.

Filma inte med Nikon, det finns massor med anledningar i detta läge.
Tja, tycker nog att det går rätt bra. Gillar man Nikon och har mängder med objektiv och prylar men nu vill filma lite så givetvis filmar man med sin Nikon. För de allra flesta som filmar med sin systemkamera så är det filmaren själv som är den svagaste länken i systemet. Det tar tid att gå från stillbild till film så några fler funktioner, möjligheter eller upplösning skapar inte bättre filmer om inte filmaren själv är minst lika kunnig som systemet är bra.

Filma inte med Nikon, det finns massor med anledningar i detta läge. Vi får se om det ändrar sig med nya modellerna om någon vecka.

"Filma inte" är väl lite hårt men det finns bättre alternativ om jag fattat rätt.
Har inte sysslat med film sedan 1984, undantaget journalistutbildningen. Fast då stod man ju i bild inte bakom kameran.

Tror att du glömde berätta detta för alla..... http://www.strawhatvisuals.com/

De gör ett "hyggligt" jobb med Nikon imho....

Jag tog i lite men man ska nog vänta lite med att köpa en Nikon om man tycker film är viktigt.

Klart det går, funktionen finns och det finns galningar som filmar professionellt med iPhone4 för att visa att det går. Nu säger jag inte att Nikon är så dålig!

Pressreleasen med nya modellerna kommer 24/8.

Håller själv precis börjat titta på det här med filmning med min D300s och när du säger att allt är auto så undrar jag om du menar att det inte ens går att ställa den i M-läge som antyds i instruktionsboken sidan 58, eller om du kanske menade att det inte går att ändra under tiden man filmar?

Fan vad dum jag har varit!!
ytterligare en anledning varför man ska lsa instruktionsboken innan x)
har alltid kört i handhållen, då jag nästan aldrig har stativ när ja filmar, och nu ser jag att det står:

- Handhållen: Kameran justerar automatiskt slutartid och bländare om motivets ljusstyrka ändras.

därför de har blivit som det blivit...

Nikon D3s filmar bra. Nackdelen är max 720p24 och MJPEG codec. Inom ISO finns det ingen som klår den.
D300s är lite sämre då jag upplever den har problem med lite hack här och där under inspelning.
D7000 borde vara i klass med Canons 60D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar