Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filma med Nikon D5300

Produkter
(logga in för att koppla)

Kari111

Ny medlem
Jag är nybörjare med min Nikon D5300. Jag försöker filma med den, men har stora problem med att kameran inte fokuserar utan att filmerna blir suddiga. Problemet är att det är svårt att se på displayen, och att det kommer som en tråkig överraskning när jag laddar in filmerna i datorn.
Jag förstår inte vad jag gör för fel. Någon därute som kan ge mig råd och hjälp?
Vore så tacksam!

Hej!
Du kan fokusera om genom att trycka ner avtrycket (för stillbild). Däremot får du lätt med motorljud på din film då så det kan vara bra att försöka fokusera manuellt medan man filmar. Det är inte så svårt som det låter.

Hej!
Jo jag har försökt med att trycka ner avtryckaren halvvägs. En grön fyrkant visas på displayen, och då tror jag ju att det är okej. Men det räcker tydligen inte. Det blir suddigt ändå. Inte varje gång, men kanske hälften av alla gånger. Det är alltså rena lotteriet för mig.
Hur gör man när man fokuserar manuellt?
En fundering till. Är det bättre att inte "koppla om" och visa bilden i displsyen, utan att se bilden i sökaren istället när man filmar? Googlade lite nu, och det verkar som att kameran har svårare att fokusera när bilden syns på displayen. Förstår du hur jag menar? Och, stämmer det?

En fundering till. Är det bättre att inte "koppla om" och visa bilden i displsyen, utan att se bilden i sökaren istället när man filmar? Googlade lite nu, och det verkar som att kameran har svårare att fokusera när bilden syns på displayen. Förstår du hur jag menar? Och, stämmer det?

Det är riktigt att kameran är bättre, eller i alla fall snabbare, på att fokusera när du tittar genom sökaren än när du använder kamerans display. Men så kan man inte göra när man filmar.

Fokus när man använder den optiska sökaren bygger på att en speciell autofokussensor får ljus, och det får den via kamerans spegel. (Exakt hur har jag faktiskt aldrig tagit reda på.) Men när du filmar fälls spegeln upp för att bildsensorn ska få ljus, så då kan man inte använda de autofokussensorerna.

Hur gör man när man fokuserar manuellt?
Man vrider manuellt på objektivets fokusring - jag tycker inte det gör något på rörliga bilder att det inte går blixtsnabbt.

Jag tycker det funkar rätt bra att filma för hobbybehov, typ semester och familjefilmer som jag sedan sätter samman i iMovie på datorn. Men vi har alla olika krav.

För att vara krass; Felet är att du inte har en videokamera. En systemkamera går att filma med, men den är inte särskilt bra på det.

När jag gör filmer professionellt så väljer vi systemkamera före videokamera i minst 50% av fallen. Så visst går det utmärkt. Beror på vad men framförallt hur ma gör.

Man vrider manuellt på objektivets fokusring - jag tycker inte det gör något på rörliga bilder att det inte går blixtsnabbt.

Jag tycker det funkar rätt bra att filma för hobbybehov, typ semester och familjefilmer som jag sedan sätter samman i iMovie på datorn. Men vi har alla olika krav.

Precis, träna på manuellt. Kameran kommer aldrig veta exakt vad du vill ha i fokus.

Snabb autofokus

Jag är nybörjare med min Nikon D5300. Jag försöker filma med den, men har stora problem med att kameran inte fokuserar utan att filmerna blir suddiga. Problemet är att det är svårt att se på displayen, och att det kommer som en tråkig överraskning när jag laddar in filmerna i datorn.
Jag förstår inte vad jag gör för fel. Någon därute som kan ge mig råd och hjälp?
Vore så tacksam!

Det du beskriver har jag inte med min. Den har NY uppgradering och är snabb som tusan när jag filmar. Jag kan följa motivet med min Nikon 18-140 . säljer den här . och lätt trycka ner knappen för fokus och den sitter där på en gång.
Då jag tittar på tv:n så ser jag hur den jobbar och den får in fokus väldigt snabbt.
info < Har datorn på min TV > info

Enda problemet är när solljuset ligger på så ser man knappt den GRÖNA rutan vid fokuseringen men det hörs när den hittar rätt. mvh Leffe

Menyn

Vore så tacksam!

Om du vill att den ska fokusera automatiskt under filmning så får du gå in i menyn och ställa in kontinuerlig autofokus. Vet dock inte om du behöver uppgradera firmware för att kunna ställa in detta.

De enda DSLR jag känner till som är vettiga att använda med AF under filmning är Canons D70 och de flesta Sonymodeller(kan inte vilka som kan eller inte).
har du däremot motiv i starkt ljus o starka kontraster så funkar det. Men det har jag i princip aldrig.
Vill man ha bra AF så är det en dedikerad filmkamera som gäller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar