Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filma med kompaktkamera från bil?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurrzoony

Aktiv medlem
Hej!

Jag har lite funderingar på hur man filmar bäst från en bil, detta utan att hela bilden skakar sönder :p Har en Panasonic Lumix TZ10, den har visserligen ganska bra vibrations reducering, men hur ska jag få det ännu stabilare? Jag har kollat lite på olika handhållna stativ som har alla möjliga sorters dämpningar osv men är det värt att lägga ner dom pengarna eller kan man inte hitta på någon egen konstruktion? HAr en gorilla pod och den kan nog vara ganska bra att hålla i för att minska vibrationerna en del..

Vad har ni för förslag / erfarenheter utav filmning från bil? Jag hade inte tänkt att ha kameran utanför bilen i alla fall, riktigt så seriös är jag inte, men vore kul med lite ideér! :)

MVH Gustav
 
Jag har filmat handhållet utanför sidorutan, ville inte filma genom vindrutan, polfilter monterat - dels för den vackra himlen jag ville åt, men också för att slippa insekter och damm på frontlinsen, min vinklingsbara skärm underlättade enormt.
 
Tack för tipsen, ska kolla runt lite!
Jag tror att nån sån där sugkopps variant skulle sitta fint om man kan fästa den på insidan på något bra sätt, men jag hade även tänkt filma lite inne i bilen så jag får fundera vidare om de finns några andra smarta lösningar också.. :)

vill gärna ha något att kunna fästa kameran på som minskar dom små vibrationerna när man håller kameran för hand så man kan svepa runt med kameran lite inne i bilen utan att få massa ryckiga bitar i filmen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.