Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filma med Canon 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

TheQuo

Aktiv medlem
Jag kommer snart få min 550D och försöker nu skaffa tillbehör till den som, kameraväska extra objektiv m.m. Nu är det så att vi ska göra en musikvideo i Stockholm senare i höst (December/Januari). Jag undrar vad för typ ljus ska jag skaffa till kameran för att kunna filma i mörkare miljöer (ex. utomhus)? Ska man använda en blixt? någon som vet?

Blixt är inte statiskt, skall du filma bör du använda någon slags fotolampa/or. Kameran är ganska bra på att användas i ljussvag miljö så mitt tips är att testa först under liknande omständigheter. Öva lite med kameran innan du sätter igång ett "projekt" så du känner dig hemtam med hur den fungerar.

lampor för video är inte helt billiga. Visst kan du köra med byggarbetarlampor men vet inte om det blir så bra. Ledpaneler börjar vara vad som gäller idag. Dom finns i olika storlekar, drar lite ström och blir inte heta. Det kan löna sej att hyra ifall det gäller ett projekt lite nu och då.

Det som kommer att bli det tuffa att lära sej är fokuseringen. Du kommer att hamna köra manuell fokusering. Därför använder man oftast fokuseringshjul och andra tillbehör då man gör något mer avancerat videoprojekt med dslr.

lampor för video är inte helt billiga. Visst kan du köra med byggarbetarlampor men vet inte om det blir så bra. Ledpaneler börjar vara vad som gäller idag. Dom finns i olika storlekar, drar lite ström och blir inte heta. Det kan löna sej att hyra ifall det gäller ett projekt lite nu och då.

Det som kommer att bli det tuffa att lära sej är fokuseringen. Du kommer att hamna köra manuell fokusering. Därför använder man oftast fokuseringshjul och andra tillbehör då man gör något mer avancerat videoprojekt med dslr.

Jag tänkte mest på någon form av "ledlampa" som man kan sätta fast där blixten brukar sitta på kameran. Sedan om jag vill riktigt ljussätta en miljö så finns det ljuskitt att få tag i på skolan.

Jag tänkte mest på någon form av "ledlampa" som man kan sätta fast där blixten brukar sitta på kameran. Sedan om jag vill riktigt ljussätta en miljö så finns det ljuskitt att få tag i på skolan.

ledpanels. Jag har varit med i några projekt där vi kört med ledpanels större paneler (20000:- +/st) Och dom är suveräna. För mycket lite energi, batteridrivna och ger ifrån sej bra mycket. Men dom kostar :(

Testade förra veckan ledpanels micro och hybrid eller vad dom heter. Helt ok till intervjubruk eller fota porträtt på löpande fot (där var dom roligare än att använda blixt, konstant ljus ger bättre möjlighet till att kontrollera ljuset) ljusstyrkan bara räcker inte till nåt märkvärdigt. Men kolla med t.ex rajala pro shop i sverige el. dyl. som säljer dom och be att du får testa lite en sån. Micron är för liten tycker jag, följande modell som går på runt 4000:- är nog bättre.

Tack Anders, ska titta närmare på den där. 4000 kr är lite i överkant för mig (hade tänkt max 3000 kr) men ska ändå ta en titt och prata med Rajala photo.

Tack Anders, ska titta närmare på den där. 4000 kr är lite i överkant för mig (hade tänkt max 3000 kr) men ska ändå ta en titt och prata med Rajala photo.

Jag ser att det är många som säljer CN-126 på Ebay, under 50 dollar. Vad tror ni det kan kosta totalt om man räknar frakt, tull osv.?

ANNONS