Annons

Filma med A7

Produkter
(logga in för att koppla)
Ingen fara, men tänk som sagt gärna på de synpunkter som kom upp på den stängda tråden ;)

Jag tror inte det varit något uppsåt här men att AF är så komplext att det givit långa bemötanden av det skälet. Speciellt om man tar upp ett antal saker och dessa bemötes i tur och ordning.

Att jag refererade till Sonys reklamblad (för det var väl mig du menade antar jag) har främst berott på att det varit det enda stället jag sett dessa saker lyfta tidigare. Problemet är som du vet att Sony ju inte aktiverar en del funktioner by default och då måste man leta efter dem.

Tycker denna tråd är viktig eftersom video inte riktigt haft fokus i Sony-trådarna tidigare i någon större utsträckning och fler verkar intresserade av det nu. Det kanske bara är så att det här har mognat lite nu. Förr var det mer en debatt också om varför man överhuvudtaget skulle filma med stillbildskameror.
 
Har nu filmat en del (enbart för privat bruk).

Tycker A7 utan tvekan är en bättre kamera att filma med än NEX-6.

AF drar mjukt och fint så länge man låter den arbeta i fred - men lyckas inte alltid så bra när det man filmar är på armlängds avstånd, då lägger den gärna fokus på bakomvarande objekt.

Detta vägs upp av möjligheten att sömlöst växla AF/MF under pågående filmning. Märker man att AF är på väg ut och cykla är det bara att dutta till AF/MF-knappen och dra skärpa själv. Vilket ändå är så jag jobbar mest. AF har jag mest provat för Mats skull ;-)

AF har hittills fungerat bäst med flexible spot L för mig. S och M blir för långsamma i responsen. Med zon/multifokus kan skärpan hamna precis var som helst.

Att flytta omkring fokuspunkten under pågående filmning är klart möjligt, men jag upplever inte att kameran uppfattar detta som en signal att fokusera om. Här saknas touchskärm a la 70D väldigt.

Vid halvtryck/AF-ON spritter fokus till på ökänt maner. Fult. Lämnar man kameran i fred drar den fokus lungt och fint - men fattar inte alltid att den inte ligger i skärpa. Huruvida man väljer att åtgärda detta genom att slå över i MF och dra själv, eller accepterar att det spritter till när man ger kameran AF-kommando är upp till var och en.

Bländarövergångar är inte steglösa, utan sker ganska abrupt.

Exponeringskompensation är steglös och sker mjukt och fint. Ljudet från ratten går dock in tydligt i de inbyggda mikrofonerna. Med extern mick och lite tanke bakom handhavandet är detta inget problem i normal ljudmiljö.

Otroligt skönt att ha tillgång till zebra, ljudmätare och hörlursjack. Kör man Sonys egen stereomick är det bara att trycka dit den i skon, ingen extrakabel till mickingången behövs om man inte vill sköta ljudnivån själv.

För proffsfilmning krävs i mina ögon extern recorder ex AtomOS/Blackmagic. Sony har inte inkluderat någon vettig codec för efterarbete, vilket är lite trist - men så är det med många andra SLR/ILC-hus också.

Det största problemet är väl avsaknad av stabiliserade FE-gluggar. De bästa objektiven i skrivande stund att filma med är i mina ögon E 18-105/4 PZ OSS, 10-18/4 OSS och 35/1,8 OSS.

Vill man åt 35mm-looken handhållet verkar Canonobjektiv med IS via Metabones och manuell fokus vara smartaste alternativet, men det har jag inte provat alls.

Om jag köpte kamera enbart för att filma med är det tveksamt om jag skulle satsa på en A7, då har både Canon och Panasonic intressantare hus på marknaden - men som nätt småbildshus som även kan filma med hög kvalitet tycker jag den känns bra!

Det var läget så långt. Får se hur utlåtandet blir med ett par månaders användning i ryggen :)
 
Senast ändrad:
A7 har som sagt även PDAF On-Chip.
[...]
Samtliga är av korssensortyp (till skillnad från 70D, där samtliga är linjära, och till råga på allt vertikala). En bild på A7:ans CDAF och PDAF-layout hittar du ifall du scrollar ner en bit på den här sidan:
http://store.sony.com/a7-alpha-7-in...d27-ILCE7/B/cat-27-catid-All-Alpha-a7-Cameras

Såvitt jag vet är de inte korslagda. Och om de är det måste Sony ha glömt att koda in stöd för dom, för det märks då rakt inte i praktiken. Kameran är väsentligt bättre på att sätta fokus på vertikala linjer än horisontella. Får ta till "gammel AF"-tricket och köra porträttorienterat när kameran misslyckas sätta skärpa på närmaste ögat (vilket kan uppfattas som lite väl kreativt i videoläge ;-))
 
En sak som inte går på NEX-6 men som fungerar utmärkt på A7 är sökarförstoring under pågående filmning. Väldigt bra om man som jag fokuserar 99% manuellt vid filmning.

Det går också fint att göra en hel del inställningar under pågående filmning, vilket inte heller är möjligt på NEX-6, ex:
-Växla mellan AF/MF
-Ändra peaking color och styrka
-Slå av och på ljudnivåmätarna (som inte ens finns på NEX-6)
-Starta Lock-on AF
-Slå av och på grid lines i sökaren
-Ändra zebra-nivå
etc...

Mycket av ovanstående gör man lättast via fn-knappen.

Ganska betydande förbättringar jfrt NEX i mina ögon, sen vet jag inte hur det är på NEX-7.
 
Provade att tappa ren HDMI ut på A7 i dag. Såg väldigt fint ut.

Tog ett tag att hitta inställningen för att få helt ren signal ut, den heter "HDMI Info. Display" och ska vara "Off", så får man ut snygg och fin signal. Går att rota i inställningar (så länge man inte går in i menyn) utan att bilden påverkas, verkar som den kommer fungera fint med en extern recorder.

Kameran beter sig trevligt och ganska genomtänkt. Med HDMI Info. Display satt till "Off" tänds LCD:n igen och visar "normal" bild inklusive alla val som zebra, peaking, ljudnivåer etc, och det går att växla mellan olika displaylägen utan att HDMI-signalen påverkas.

Ändrar man bländare i A-läge med auto-ISO på så ändras inte exponeringen. Öppnar för ett lite nytt sätt att berätta. Man kan gå från kort till långt skärpedjup utan att påverka exponeringen. Finns säkert på andra kameror också, men för mig är det nytt.

Vill man ändra exponeringen gör man det med exponeringskompensationsratten. Exponeringen dras mjukt och fint.

Gjorde dock ingen avancerad utredning av hur det påverkar slutartiden, men utgår från att kameran behåller 1/50 slutartid ända till man når ISO100.

Fortsätter att laborera med autofokus, men landar hela tiden i samma slutsats: ibland fattar inte kameran att det är dags att fokusera om. När man då halvtrycker "rycker" kameran till. Då alla manuella fokusverktyg fungerar under pågående filmning, och inte stör den rena HDMI-signalen, skulle jag personligen köra helmanuellt om jag filmade något av värde.

En annan intressant notering är att jag fick kraftiga problem med moaré, samt vad som såg ut som kodningsartefakter runt skarpa linjer, med 10-18/4 och 16-50/3,5-5,6. Oklart om det enbart beror på brännvidd och avstånd i kombination med motivens spatialfrekvens - eller om något annat spelat in. Hade det bara varit moaré hade jag inte reflekterat mer över det, men det såg ut som något hände runt kanter också som jag inte analyserat djupare. Kan ha berott på att det var mörkt som attan också, och med båda dessa gluggar drar ISO iväg då.

Med FE55 såg jag inte detta. Inte heller med E 50/1,8 OSS.

Nu fattas bara en stabiliserad FE-vidvinkel. FE55:an är ingen höjdarglugg att handhålla utan någon form av mekanisk support eller extravikt under kameran. Blir väldigt darrigt.
 
Ner till ISO100 parerar den med ISO, därefter slutartid.

Första hoppet i slutartid är från standardvärdet 1/50 till 1/100, därefter verkar den ändra slutartid i 1/3 EV-intervall.
 
Ja, det kanske är korrektare. Drar man bländaren från säg f/1,8 till f/5,6 så är bilden fortfarande lika ljus, men skärpedjupet har ändrats. Och bruset, såklart, om ljuset inte "räcker" för f/5,6 vid 1/50.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar