Har nu filmat en del (enbart för privat bruk).
Tycker A7 utan tvekan är en bättre kamera att filma med än NEX-6.
AF drar mjukt och fint så länge man låter den arbeta i fred - men lyckas inte alltid så bra när det man filmar är på armlängds avstånd, då lägger den gärna fokus på bakomvarande objekt.
Detta vägs upp av möjligheten att sömlöst växla AF/MF under pågående filmning. Märker man att AF är på väg ut och cykla är det bara att dutta till AF/MF-knappen och dra skärpa själv. Vilket ändå är så jag jobbar mest. AF har jag mest provat för Mats skull ;-)
AF har hittills fungerat bäst med flexible spot L för mig. S och M blir för långsamma i responsen. Med zon/multifokus kan skärpan hamna precis var som helst.
Att flytta omkring fokuspunkten under pågående filmning är klart möjligt, men jag upplever inte att kameran uppfattar detta som en signal att fokusera om. Här saknas touchskärm a la 70D väldigt.
Vid halvtryck/AF-ON spritter fokus till på ökänt maner. Fult. Lämnar man kameran i fred drar den fokus lungt och fint - men fattar inte alltid att den inte ligger i skärpa. Huruvida man väljer att åtgärda detta genom att slå över i MF och dra själv, eller accepterar att det spritter till när man ger kameran AF-kommando är upp till var och en.
Bländarövergångar är inte steglösa, utan sker ganska abrupt.
Exponeringskompensation är steglös och sker mjukt och fint. Ljudet från ratten går dock in tydligt i de inbyggda mikrofonerna. Med extern mick och lite tanke bakom handhavandet är detta inget problem i normal ljudmiljö.
Otroligt skönt att ha tillgång till zebra, ljudmätare och hörlursjack. Kör man Sonys egen stereomick är det bara att trycka dit den i skon, ingen extrakabel till mickingången behövs om man inte vill sköta ljudnivån själv.
För proffsfilmning krävs i mina ögon extern recorder ex AtomOS/Blackmagic. Sony har inte inkluderat någon vettig codec för efterarbete, vilket är lite trist - men så är det med många andra SLR/ILC-hus också.
Det största problemet är väl avsaknad av stabiliserade FE-gluggar. De bästa objektiven i skrivande stund att filma med är i mina ögon E 18-105/4 PZ OSS, 10-18/4 OSS och 35/1,8 OSS.
Vill man åt 35mm-looken handhållet verkar Canonobjektiv med IS via Metabones och manuell fokus vara smartaste alternativet, men det har jag inte provat alls.
Om jag köpte kamera enbart för att filma med är det tveksamt om jag skulle satsa på en A7, då har både Canon och Panasonic intressantare hus på marknaden - men som nätt småbildshus som även kan filma med hög kvalitet tycker jag den känns bra!
Det var läget så långt. Får se hur utlåtandet blir med ett par månaders användning i ryggen