Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filma med A7

Produkter
(logga in för att koppla)

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Hur beter sig autofokusen på A7 vid filmning?

Jag har inte haft möjlighet att prova själv o h kan inte hitta så mycket på nätet. Det enda jag sett var en tidig youtubefilm, men minns i te om det var A7 eller A7r o h nu hittar jag den inte. Där såg det ut som att när kameran fokuserar om så mäter den in fokusområdet och hattar fram och tillbaka som vid kontrastfokus, vilket blir oanvändbart vid filmning.

A7 har ju pdaf så den borde väl kunna fokusera till ett nytt område utan det, eller används pdaf för grovinställning och cdaf för finliret? Går det att ändra inställning för hur kameran gör map. detta?

Jag skulle verkligen uppskatta om någon kunde ge ett klart besked om detta då det är en helt avgörande egenskap för mig.

Kan man få peakingen att fungera i filmläget? På min Nex 5-N så funkar peakingen bra för stillbild, m3n som sagts tidigare så är den tyvärr inte speciellt exakt. Klart man kan zooma in och nagla skärpan vid stillbild, men det kan man inte göra när man filmar och medan filmning pågår så stängs ju funktionen av helt och hållet. Är det likadant på A7?

Har filmat en del och främst använt Hexanonobjektiv. Det mesta i den här är med AR50/1.7.
Www.youtube.com/watch?v=ry6Tt_5iXg0

Det braiga är att man kan förfokusera innan och kolla markeringen på objektivet så man vet hur långt man ska vrida när man gör omfokusering i en scen. Var tvungen att använda kitobjektivet vid ett par scener för att jag inte hade något annat med så mycket vidvinkel och det är ju helt värdelöst när fokusringen är frikopplad och kan snurras hur mycket som helst och saknar referens. Af blir skitfult, så frågan är om det blir lika med A7.



God fortsättning på er alla!
/Mats
 
Mats, jag tycker det ser bra ut med A7r åtminstone. Har du peakingen på, så indikerar den vare sig du har ett manuellt eller NEX/FE-objektiv på.

Jag har testat med Zeiss 35:an och den funkar fint liksom NEX-objektivet 50mm/1,8 och Sony 16-50mm som ju är försett med motorzoom och speciellt tänkt för filmning. Den fokuserar mjukt och fint bara ljuset räcker till. Får man problem med det rekommenderar jag att man går över till manuell fokusering helt.

Har även testat några helt manuella objektiv bl.a. mitt Hexanon 24mm och det funkar utmärkt. Peakingen fungerar precis som vid stillbildfokusering så det är inget konstigt alls. Du kommer gilla det tror jag. Jag tror t.o.m. förstoringsläget funkar även under filmningen men det verkar lite opraktiskt att använda det då :). Ta med dig några av dina Hexanon till Scandinavian eller Japanfoto och testa vetja.

När man kör med NEX/FE-objektiv, så indikerar pekingen automatiskt hela tiden också (jag kör dock alltid med DMF (Direct Manual Focus) aktiverat.

Ska du filma med AF kanske det är bäst med A7-modellen (även om jag inte ser några större konstigheter med A7r heller) även om jag sett filmkvalitetsjämförelser där A7r faktiskt sett bättre ut än A7 trots avsaknaden av antialiasing-filtret i A7r. Bra nu också att man enkelt kan kontrollera ljudnivån. Det kan men inte i NEX 7. A7 har väl som A99 hybrid-AF så först fokuseras grovt med fasdetekt -AF och sedan sköts finliret av kontrast-AF men hur de algoritmerna ser ut har vi ju ingen aning om. De kanske skiter i kontraststeget om ljuset är för dåligt eller så kan man kanske välja rentav?

Tycker det ser lovande ut. Hade faktiskt tänkt att filma lite med den när jag åker till Öst-Afrika senare i vinter.
 
Funkar peaking medan man filmar på NEX-7 eller A7r menar du?

Det gör det inte på NEX-5N! Visst funkar peaking både med manuella objektiv och E-mount AF-objektiv, alltså i stillbildsläget, men så fort man startar filmningen så visas inte någon peaking alls. Då är det avstängt. Är det alltså annorlunda på NEX-7 och A7r?

Sen går CDAF vid filmning helt bort. NEX-5N har ju en trevlig egenskap med pekskärmen där man kan peta på displayen var man vill att kameran ska fokusera och det funkar även medan man filmar, men när den fokuserar så går den sas. förbi fokus, vänder och går tillbaka igen fram och tillbaka tills den hittar rätt. Så gör ju CDAF och därför går det bort. Kan inte tänka mig att A7r skulle göra det annorlunda.

A7 däremot har ju PDAF så den borde kunna fokusera till rätt punkt direkt, men om PDAF bara är för grovinställning och det sen i allafall hattas på slutet så är det ju lika illa, därför ville jag veta hur A7 beter sig.

De kameror som faktiskt funkar med AF för video är ju Sonys SLT-modeller och Canon 70D. Frågan är alltså om A7 också gör det som sagt.


/Mats
 
Sony α7/α7r

http://vimeo.com/78806731/

Ser helt ok ut i bra ljus. Skapligt mjukt och följsamt.

De första exemplen på nätet i dåligt ljus övertygade däremot inte, vill jag minnas. Om jag förstått hur A7:ans AF fungerar rätt lägger PDAF ner när det blir för mörkt, och då är vi tillbaka i fram-och-tillbaka-land igen.
 
http://vimeo.com/78806731/

Ser helt ok ut i bra ljus. Skapligt mjukt och följsamt.

De första exemplen på nätet i dåligt ljus övertygade däremot inte, vill jag minnas. Om jag förstått hur A7:ans AF fungerar rätt lägger PDAF ner när det blir för mörkt, och då är vi tillbaka i fram-och-tillbaka-land igen.

Det där ser ju helt ok ut. Bra! Då är farhågan borta att den skulle håla på med den där inmätningen (vilket jag förutsätter att A7r gör).

Finns alternativet "flexibel punkt" också, så att man kan bestämma var i bilden fokusering ska ske?
På NEX-5N så är detta smidigt tack vare pekskärmen, bara att peka på displayen så fokuseras det därm men A7 har ju ingen pekskärm så man får väl i så fall flytta runt genom att vippa på "ISO-ratten" eller nåt antar jag.


/Mats
 
Funkar peaking medan man filmar på NEX-7 eller A7r menar du?

Det gör det inte på NEX-5N! Visst funkar peaking både med manuella objektiv och E-mount AF-objektiv, alltså i stillbildsläget, men så fort man startar filmningen så visas inte någon peaking alls. Då är det avstängt. Är det alltså annorlunda på NEX-7 och A7r?

Sen går CDAF vid filmning helt bort. NEX-5N har ju en trevlig egenskap med pekskärmen där man kan peta på displayen var man vill att kameran ska fokusera och det funkar även medan man filmar, men när den fokuserar så går den sas. förbi fokus, vänder och går tillbaka igen fram och tillbaka tills den hittar rätt. Så gör ju CDAF och därför går det bort. Kan inte tänka mig att A7r skulle göra det annorlunda.

A7 däremot har ju PDAF så den borde kunna fokusera till rätt punkt direkt, men om PDAF bara är för grovinställning och det sen i allafall hattas på slutet så är det ju lika illa, därför ville jag veta hur A7 beter sig.

De kameror som faktiskt funkar med AF för video är ju Sonys SLT-modeller och Canon 70D. Frågan är alltså om A7 också gör det som sagt.


/Mats

CDAF funkar hur bra som helst om ljuset är OK. Jag filmade mycket förra vintern när jag var på Barbados och jag var helt nöjd med det. För hobbyturistbruk funkar det dåligt tycker jag med MF och video. Jag vill ju dessutom även ha motorzoom vid filmning. Har inga proffsambitioner men vill inte stå där och vrida medan jag missar hela grejen.

Det var först med motorzoomen som min NEX 7 kom upp i par med min frus HX9V-kompakt när det gäller videohanteringen och det funkar ännu bättre med video med A7:eek:rna som förbättrats i vissa avseenden i jämförelse med NEX 7. Men jag undrar jag hur det blir med värmeutvecklingen i det lilla vattentäta huset. Var ska värmen ta vägen tro?

Men vill man bara köra MF så funkar peakingen klockrent även med videon rullande med min A7r så det gör det säkert med A7:an också. Inga problem med det vad jag kan se.

Sonys SLT-modeller kanske är bättre nu men de var inte alls OK från början. Med video på var de alldeles för snabba, responsiva och ryckiga för min smak. Med video måste det finnas en fördröjning för att det inte ska se konstigt ut. Jag hade den första A55:an och den var inte riktigt kul tycker i alla fall jag även om det var en kamera långt före sin tid när den kom i ett antal stycken.

Kör ni AVCHD? Jag gör inte det utan MPEG4.
 
Finns alternativet "flexibel punkt" också, så att man kan bestämma var i bilden fokusering ska ske?
På NEX-5N så är detta smidigt tack vare pekskärmen, bara att peka på displayen så fokuseras det därm men A7 har ju ingen pekskärm så man får väl i så fall flytta runt genom att vippa på "ISO-ratten" eller nåt antar jag.


/Mats

Finns ju ingen pekskärm på dessa kameror men det finns flexible spot och det är nog lite outforskad mark för oss fortfarande är jag rädd. Det finns nämligen möjlighet att välja tre storlekar på "punkten" (S,M och L)och jag har ännu inte riktigt fattat när man ska välja vad. Någon annan har kanske större erfarenhet än jag här men jag har inte funnit skäl att köra annat än "S"-mall.
 
CDAF funkar hur bra som helst om ljuset är OK. Jag filmade mycket förra vintern när jag var på Barbados och jag var helt nöjd med det. För hobbyturistbruk funkar det dåligt tycker jag med MF och video. Jag vill ju dessutom även ha motorzoom vid filmning. Har inga proffsambitioner men vill inte stå där och vrida medan jag missar hela grejen.

Jo, där håller jag med dig när man "dokumentärfilmar" något. Går oftast att klippa bort i början eller så.

Däremot om man filmar en planerad scen som t.ex. innehåller en panorering eller om motivet rör sig snett emot dig och man vill ha kort skärpedjup och fokus på något i kanten av bilden och ska följa den, eller mitt i scenen flytta fokus från ett ställe till ett annat, s.k. "focus pull", så funkar inte cdaf. Den kan helt enkelt inte göra det i ett svep, utan måste gå förbi och hitta tillbaka och det blir skit på film helt enkelt. PDAF däremot klarar ju det i ett svep. Det krävs om man ska kunna använda AF vid filmning. Grejen är inte att man "vill ha" MF, bara att man varit tvungen för att det inte funnits kameror med fungerande AF som inte håller på att hatta på det här viset.

Att PDAF funkar i bra ljus och går över till CDAF i sämre ljus är inte så märkligt. AF-systemet behöver mycket ljus för att kunna arbeta och med PDAF på sensorn, så som det är implementerat på de här kamerorna, så är det väldigt lite av sensorytan som kan användas. DAF däremot kan ju använda alltihop. Det verkar tyvärr som att bara Canon 70D än så länge har en riktigt bra fungerande lösning på det här. Den har väl också touchskärm där man kan peka fram var man vill att kameran ska fokusera.


Men vill man bara köra MF så funkar peakingen klockrent även med videon rullande med min A7r så det gör det säkert med A7:an också. Inga problem med det vad jag kan se.

Wow! Det där är ett rejält lyft!!! Så funkar som sagt inte NEXarna, i allafall inte 5-N. Mycket stor och viktig skillnad.

Kör ni AVCHD? Jag gör inte det utan MPEG4.

Jo, AVCHD är tungjobbat pga den hårda komprimeringen frame-by-frame. I Adobe Premiere på en dator med CUDA-kort går det hyggligt smidigt, men nu kör ju grabben Final Cut Pro på Mac och då funkar det inte, så han filmar i MPEG4. Sonys variant gör ju tyvärr att det blir lägre bitrate och att MPEG4 inte funkar med 1080p. Det finns konverteringsprogram so rippar om AVCHD till okomprimerat som tar en sjuhelsikes plats, men blir hur smidigt som helst att redigera. Krånglig extraprocess som tar tid och utrymme. Ska man satsa på filmning bör man kanske investera i en extern inspelare med bättre codec. Fördelen med AVCHD är att det tar lite plats, men är som sagt öken att arbeta med i post. Vet inte varför Sony envisas med det. Nikon D600 körde ju MP4 även på full HD och det gör väl också Canon.

Jag har planerat för två kameror. En A7 och en Nikon D7100 har varit planen, men kanske skulle gå på Canon 70D istället och låta den vara filmkameran istället för FF. Får fundera lite till-


/Mats
 
---
Finns alternativet "flexibel punkt" också, så att man kan bestämma var i bilden fokusering ska ske?
---
Ja, på såväl A7 som A7R kan man välja "Selective single-point". Gäller således vid CDAF. Kan väljas över hela bildytan i en matris om 5x5=25 liggande rektanglar. Som Sten-Åke skriver kan man också välja mellan Large, Medium eller Small AF-area för dessa rutor. Man flyttar fokuspunkten i sid- resp. höjdled genom att trycka på de fyra kantlägena på baksidans kontrollhjul, och sedan snurrar man på detta för att välja mellan L, M resp. S. Fungerar mycket smidigt.

A7 har som sagt även PDAF On-Chip. Till skillnad från CDAF-fälten ligger dessa inte förlagda över hela bildrutan. Dock över en relativt stor del - täcker i stort sett den inre 3x3-CDAF-matrisen. Där finns 13x9=117 PDAF-punkter. Samtliga är av korssensortyp (till skillnad från 70D, där samtliga är linjära, och till råga på allt vertikala). En bild på A7:ans CDAF och PDAF-layout hittar du ifall du scrollar ner en bit på den här sidan:
http://store.sony.com/a7-alpha-7-in...d27-ILCE7/B/cat-27-catid-All-Alpha-a7-Cameras

Ifall du tillhör dem som ofta växlar mellan olika AF-punkter på skärmen (själv tillhör jag inte den gruppen), så kan du förstås lägga funktionen "Focus Settings" (har jag för mig att den heter) på någon av direktknapparna, så slipper du navigera dig fram via Fn-knappen varje gång du vill byta AF-punktsläge.

Kunde inte se att PDAF-punkterna var valbara (har dock ingen A7 - har bara klämt på den vid ett par tillfällen).

Det finns även en del andra AF-varianter att välja på, som zone AF, en subject tracking-variant som justerar AF-areans storlek och läge beroende på hur objektet rör sig över bildrutan, samt även den intressanta Eye AF-funktionen minns jag. Den sistnämnda har jag väntat länge på (trodde att det skulle ta ytterligare 2-3 år innan den skulle komma). Först försöker den hitta ett ansikte, och därefter lägger den en liten AF-area på det närmaste ögat, ända ner till pupillstorlek (arean blir klart mindre än den Small storlek som man kan välja själv). Man kan dock förmodligen anta att den här första versionen av Eye AF inte fungerar helt klockrent i alla sammanhang (kanske bäst att poängtera att detta är vad jag TROR, har bara testat funktionen en enda gång).

Ifall alla dessa olika AF-varianter fungerar även i video-läge har jag inte undersökt.
 
Det korta svaret är att Ja, du kan välja fokuspunkt, men det är inte lika enkelt som med pekskärmen på din NEX.. Du måste trycka på ytterligare en (valbar) knapp för att sedan justera med multiratten.
 
.....................Ifall du tillhör dem som ofta växlar mellan olika AF-punkter på skärmen (själv tillhör jag inte den gruppen), så kan du förstås lägga funktionen "Focus Settings" (har jag för mig att den heter) på någon av direktknapparna, så slipper du navigera dig fram via Fn-knappen varje gång du vill byta AF-punktsläge.

Kunde inte se att PDAF-punkterna var valbara (har dock ingen A7 - har bara klämt på den vid ett par tillfällen).

Det finns även en del andra AF-varianter att välja på, som zone AF, en subject tracking-variant som justerar AF-areans storlek och läge beroende på hur objektet rör sig över bildrutan, samt även den intressanta Eye AF-funktionen minns jag. Den sistnämnda har jag väntat länge på (trodde att det skulle ta ytterligare 2-3 år innan den skulle komma). Först försöker den hitta ett ansikte, och därefter lägger den en liten AF-area på det närmaste ögat, ända ner till pupillstorlek (arean blir klart mindre än den Small storlek som man kan välja själv). Man kan dock förmodligen anta att den här första versionen av Eye AF inte fungerar helt klockrent i alla sammanhang (kanske bäst att poängtera att detta är vad jag TROR, har bara testat funktionen en enda gång).

Ifall alla dessa olika AF-varianter fungerar även i video-läge har jag inte undersökt.


Det här med att välja var fokuspunkt ska ligga och hur stor den ska vara gör man med att trycka på C1-knappen (default men kan programmeras om) Gunnar. Vill man ändra fokusområde (bl.a. flexible spot) så kan man hantera detta med navigationshjulet på baksidan. Lite nojig över det hjulet som i detta fall sköter fokusområde men annars ISO. Mycket lätt att det hjulet ändras av misstag. Men för första gången tycker jag detta är så bra och lättanvänt att även jag kan tänka mig använda det. Det har jag aldrig gjort förr.

Det är också så att om man aktiverar "Face detection" så samverkar den med AF även under filmning. Eye AF har jag bara sett fungera med stillbild men där är det rätt suveränt tycker jag. Väldigt användbart. Vinner mycket tid där i jämförelse med manuellt vridande. Helt rätt Gunnar, det är en väldigt liten fokuspunkt den använder vid Eye AF, betydligt mindre än den annars minsta. Men som sagt, alla dessa nya fina nya eller förbättrade fokusfunktioner, är bara tillgängliga med E- eller FE-objektiven och det är ett huvudskäl för mig att mer och mer använda mig av dessa istället för manuella objektiv. Pröva själva om ni nu beslutat er för att bara köra manuellt. Alternativkostnaden för att avstå allt detta tycker jag är rätt hög.

Men "Face detection" funkar faktiskt det med MF dock som sagt inte Eye-indikeringen, vad jag kunnat se. Däremot fungerar inte val av fokuspunkt med MF (självklart) utan där får man istället upp en zoomruta och kan zooma i två steg och flytta zoomområdet med navigationshjulet istället. Det är egentligen den vanliga zoomfunktionen för MF som går igång vad jag kan se. Helt OK.

Bra med den här diskussionen annars . Fokuseringsfunktionerna i dessa kameror är mycket komplexa och det är just den typen av funktioner Gary Friedman brukar reda ut i sina manualer. Väntar på den.
 
Anders, du kanske skulle markerat i ursprungstråden att "filmningsdiskussionen" brutits ut. Annars tycker jag det var bra att du gjorde det.

Tack för info kring AVCHD Mats!
Det beror säkert på de krav man har men jag tycker CDAF funkat hyfsat i bra ljus (även med min NEX 7). Det beror säkert också på vilka objektiv man har. Med hyfsat korta brännvidder så går fokuseringen tillräckligt snabbt och det finns ju dessutom en fördröjning vid filmning som gör att jag nog sällan reagerat över att objektiven "svänger" in mot fokus med "transienta svar".

Vid dåligt ljus eller längre brännvidder är det verkligen inte bra med CDAF vid filmning och MF att föredra. Ska bli intressant att höra hur det går att filma med A7:an som ju har klart bättre och mer flexibel AF än A7r.
 
På min NEX-6 har jag peaking vid filmning.

Däremot kan jag inte flytta flexible spot under pågående filmning. (Vilket ändå hade saknat värde, eftersom NEX-6 saknar AF-ON)

Vet inte om det går att byta aktiv fokuspunkt under filmning med A7. Har inte fått mitt hus än, så jag kan inte prova.

Det många eftersöker i sådana här diskussioner är möjligheten att förinställa två fokusavstånd och med ett reglage bestämma när pull mellan ska ske.


Olympus har löst detta smart genom att gluggen kommer ihåg senaste fokuseringsavstånd för AF respektive MF, så för att göra focus pull behöver man bara dra fokusringen fram och tillbaka mellan AF och MF.

Kommer någon på något liknande för A7 så är vi nog många som är idel öra :)

Edit: Bra att diskussionen bröts loss från allmänna monstertråden :)
 
På min NEX-6 har jag peaking vid filmning.

Däremot kan jag inte flytta flexible spot under pågående filmning. (Vilket ändå hade saknat värde, eftersom NEX-6 saknar AF-ON)

Märkligt. På min NEX-5N funkar det utmärkt att fokusera om med pekskärmen mitt under filmning. Bara att klicka på ett ställe så fokuserar kameran om dit (fast med fult hattande fram och tillbaka).

Däremot funkar inte peaking under filmning. Funktionen stängs av och visas inte.

Hmmm, kanske ska gå igenon manualen. Har svårt att tänka mig att NEX-5N och NEX-6 skulle vara så olika i funktionerna. Säkert nån inställning...


/Mats
 
Mittåt! :) Det går utmärkt att flytta punkten under pågående filmning med NEX-6 - om man konfigurerat en av softknapparna för det. Går därmed säkert även med A7. Får bekräfta när jag får huset.

Mats: Du måste köra MF för att få peaking under filmning. DMF ger ingen peaking, kan det vara det?
 
Anders, du kanske skulle markerat i ursprungstråden att "filmningsdiskussionen" brutits ut. Annars tycker jag det var bra att du gjorde det.
Ursprungstråden är död och begraven, och hur moderering markeras är upp till oss som ägnar oss åt dylikt. Den här tråden visar redan tecken på att återuppta traditionen med jättelånga inlägg, citat ur sonys marknadföringsmaterial och dylikt, så vi får väl se om den överlever, men ni kan ju åtminstone försöka hålla den till filmning med A7 ...

/Mod
 
Mittåt! :) Det går utmärkt att flytta punkten under pågående filmning med NEX-6 - om man konfigurerat en av softknapparna för det. Går därmed säkert även med A7. Får bekräfta när jag får huset.

Mats: Du måste köra MF för att få peaking under filmning. DMF ger ingen peaking, kan det vara det?


Ja så är det. Jag kollade just. Jag hade fel där. Peaking funkar med DMF sömlöst i stillbild med E- och FE-objektiven och med MF förstås både i stillbild och video.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.