ANNONS
Annons

Filma med 7D, minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

Numse

Aktiv medlem
Jag har precis börjat filma med min 7D och har märkt att minneskortet fylls väldigt fort. Har visserligen bara ett 8GB, men jag kan bara filma 12 minuter i 1280*720*60..

Går det inte att få 1280*720*30 på något sätt? Jag ser bara att det är full HD som har 30 fps som val.

Jag har inte råd att köpa ett nytt 64GB CF för hela 3000kr(!!!) bara för 42 minuters filmtid. Det är ju löjligt.

För att få bästa kvalitet bör du filma i 1920x1080x25. (Max 30min. per tagning.)
Du behöver inte de snabbaste korten. Det räcker med ett 64 GB för ca en tusenlapp.
Exempelvis Transcend eller Silicon 400X.

"Bara"...i den kvaliteten!? Du har orealistiska förväntningar. Det kostar att ligga på topp. Gå ner i kvalitet eller köp större minneskort :)

Hur kommer det sig att man inte kan filma i 1280*720 i 30 eller 25 fps?... det hade ju löst en del av problemet.

Jag filmar nästan bara i 1080p25, då tar 12 minuter cirka 4GB.
Kameran filmar inte längre snuttar än cirka 12 minuter oavsett hur stort minneskort du köper.

Begränsningarna har att göra med kamerans firmware, Canon har troligen ansett att det inte är befogat att lägga ner utvecklingstid på att supporta andra bildformat/rates.

Det är väl både en maxlängd i form av tid samt i form av filstorlek om jag förstår rätt?

Från canon,se
"Filmlängd Max varaktighet 29 min 59 sek, max filstorlek 4 GB"

Jag har precis börjat filma med min 7D och har märkt att minneskortet fylls väldigt fort. Har visserligen bara ett 8GB, men jag kan bara filma 12 minuter i 1280*720*60..

Går det inte att få 1280*720*30 på något sätt? Jag ser bara att det är full HD som har 30 fps som val.

Jag har inte råd att köpa ett nytt 64GB CF för hela 3000kr(!!!) bara för 42 minuters filmtid. Det är ju löjligt.

Någon annan har redan skrivit det, du får ett fullt tillräckligt 64GB kort för under 1000-lappen och filstorleken som jag fattar det landar på ungefär 160MB/min för 720/60fps. Frågan är väl snarare om du har batterier så det räcker.. Visst, det är klart det är en lite tråkig begränsning på 12min per klipp men i många "vanliga" situationer spelar det väl inte så stor roll?

*edit, kollade på några filmer jag gjort fast med en annan kamera och det verkade vara lite mer MB/min än jag skrev. Så du kan nog bortse från hela den här kommentaren förutom tipset om att minneskort inte behöver vara så dyra! Jag har en del billiga kort och märker ingen skillnad direkt.

Anledningen till att det inte går att filma en film större än 4gb ligger i begränsningar i filsystemet på minneskorten.
Dom flesta minneskort som används i kameror är formaterade med fat32, där en enstaka fil inte kan vara större än 4gb. Lösningen är antingen filma med sämre kvalitet eller ha kameran kopplad till datorn och styra inspelningen genom den och välja att den ska spara endast på hårddisken.

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk

Tack för svaren. Då får det bli ett 64GB kort och vara medveten om att klippen är max 4GB. Riktigt synd att den vägrar filma i 720 30fps..

Hade varit skönt om den kunde pipa eller något när den slutar filma. Jag filmade förut och märkte inte att den slutat förrän jag kollade displayen.

Någon som kan rekommendera ett minneskort förresten? De jag hittar under 1000kr är från Mustang, Kingston, Transcend och Microstorage.

Hade varit skönt om den kunde pipa eller något när den slutar filma. Jag filmade förut och märkte inte att den slutat förrän jag kollade displayen.
Jag använder mobilen o ställer en timer när kamerans startas.
När det piper har jag 1-2 min på mig att fixa till den andra kameran o sen gå o starta om den första.

Begränsningen har försvunnit, mer eller mindre, på senare modeller. 1DX exempelvis startar automatiskt på en ny fil när den nått 4GB på den fil den höll på med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar