Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filma i 60fps med Sony A6000

Produkter
(logga in för att koppla)

CheddarOst

Ny medlem
Hejsan!
Har nyss köpt min första kompaktkamera, det blev en Sony a6000. Har tidigare endast använt mig av en GoPro kamera, men kände att det var dags att uppgradera sig lite. Jag är intresserad av att filma i 60fps med min kamera och vet att den är kompatibel för det. Men när jag ska välja inställning finns dessa alternativen:
50p 28M (PS)
50i 24M (FX)
50i 17M (FH)
25p 24M (FX
25p 17M (FH)

Vilket alternativ bör jag välja för att kunna göra slow motions? Har testat de fyra understa och när jag för över dessa i datorn blir det 25fps. Men när jag försöker föra in den översta av alternativen i datorn hittar jag inte filen på minneskortet, vad kan det bero på? Har inga problem att föra över filmklipp från min GoPro i 60fps.

Alla svar uppskattas verkligen, som ni förstår är jag nybörjare hehe...
 
Hej

Du behöver ändra till NTCS från PAL i menyn. PAL är 25fps/50fps för och NTSC är 30/60fps (för USA/Japan).

Sony är lite jobbig och kommer påminna dig varje gång du startar kameran att den är på NTCS ;)

Tänk på att om du ska filma inomhus så kan ljuset flickra i videon om du filmar NTCS/30/60fps. Det har att göra med den frekvens strömmen har till belysningen.

Jag skulle rekommendera att bara använda "p" och inte "i". P betyder att en bild åt gången visas medan "i" är när bilden delas upp i små ränder om vart annat till dubbla hastigheten fast bara hälften varje gång.

Om du använder Sonys PlayMemory program så är det lätt att importera filerna och den ger dom ett namn baserat på datum och tid då filen togs.
 
Tack så jättemycket! Sony Memories var smidigt så nu lyckades jag få över filmklippen filmade i 50p/60p 28M.
Men nu till nästa problem... När jag lägger in klippen i Adobe Premiere så står det att filmklippen endast har 25/30fps? Det verkar som filmklippen konverteras till 25/30fps när jag för över dessa till datorn...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.