ANNONS
Annons

Filma av smalfilm, flimmerproblem.

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinC73

Aktiv medlem
Hade tänkt digitalisera några rullar smalfilm sen man var liten men har stött på ett litet problem.
Får inte slutarna att lira med varandra, projektorn har ingen hastighetsjustering och ställer jag in kameran på längsta slutartiden, 1/30 så räcker det inte, skulle behöva längre.
Testade med Magic Lantern och fick ner det till1/25 men inte heller det tillräckligt för att inte få flimmer.
Någon som har nåt bra tips på hur man kan lösa det? Kanske inte ens går.
Kameran jag testade med är Canon 60D, har även 6D men har inte velat ladda in ML i den än. Även den har som längsta slutartid 1/30.
Använder helst 60D eftersom 6D saknar mic in.
Hoppas på hjälp.
Martin.

Hade tänkt digitalisera några rullar smalfilm sen man var liten men har stött på ett litet problem.
Får inte slutarna att lira med varandra, projektorn har ingen hastighetsjustering och ställer jag in kameran på längsta slutartiden, 1/30 så räcker det inte, skulle behöva längre.
Testade med Magic Lantern och fick ner det till1/25 men inte heller det tillräckligt för att inte få flimmer.
Någon som har nåt bra tips på hur man kan lösa det? Kanske inte ens går.
Kameran jag testade med är Canon 60D, har även 6D men har inte velat ladda in ML i den än. Även den har som längsta slutartid 1/30.
Använder helst 60D eftersom 6D saknar mic in.
Hoppas på hjälp.
Martin.

Hmm,

Jag vill minnas att man körde eco 16/18 fps eller 24 fps. Jag har gjort detta en gång i tiden.
Jag minns dock inte hur då jag hade problem att man fick fel alignment.

Det blir lite som du sett hjul på hästvagn som snurrar bakåt.
Tror jag löste det med en simpel ixus 100 IS som jag filmade med. Med min 5D gick det inte.

// A

Jag tror jag vet vad du behöver för att slippa flimmer. Dessvärre är det inte något man utan problem kan köpa sig i någon välsorterad affär: du behöver ha tur.

Rätta mig gärna om jag har fel, men visst fungerar en projektor på så vis att den drar fram en filmruta till rätt läge, öppnar "slutaren" så att filmrutan blir belyst, väntar en liten tid, stänger "slutaren" och sen börjar den om.

Om min beskrivning stämmer så måste du se till att din kamera dels har exakt samma tid mellan bilderna som projektorn, och dels tar sina bilder när "slutaren" i projektorn är öppen. Med andra ord behöver du tur, om du inte på något magiskt sätt kan synka slutarna i kameran och projektorn.

Det är just tur jag inte har i det här fallet. Hoppades på att det fanns en lösning som inte hade med turen att göra.
Man kan ju alltid hoppas på att nån sitter på nåt bra tips.
Inget som går att redigera bort?
Annars så får jag väl leva med lite flimmer.

Det finns firmor som överför smalfilm till DVD. Resultatet kan bli rätt bra om smalfilmen är hyfsat bra. Jag kommer inte ihåg vilken firma det var som mina föräldrar anlitade för att kopiera sina smalfilmer från 1960-talet, men jag kan ta reda på det om någon vill.

Tack alla för era svar. Jag känner till att det finns firmor som gör jobbet åt en. Men det hade varit kul att kunna fixa det själv, ser det som en utmaning att lära mig, har tiden just nu för ett sånt projekt och det är ju roligt att hålla på.
Vet att resultatet säkert blir bättre hos Uppsala bildteknik, men först så vill jag ge mig själv en chans o se vad man lyckas med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar