Annons

Film

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilken filmkänslighet du behöver beror ju på hur ljust det är och om du använder stativ.

Portra 160 VC kan jag rekommendera. Jag har nyss plåtat mina klasskamrater med den när vi tog studenten. Jag upplever det som om iaf. bleka norrbottningars hudtoner blir bättre med den än med t.ex. Reala.

Fujis NPH 400 är också helt ok men den brukar tjäna på att exponeras efter en lägre känslighet (=mer ljus släpps in till filmen). Man kan iaf med fördel pröva att ställa in ISO 320. Då blir kornen förhoppningsvis något bättre.

Som tidigare påpekats är labbet väldigt viktigt när det gäller negativ färgfilm.

Mitt enda råd är att du försöker hitta ett lokalt labb, snabblabb går ibland bättre än man föreställer sig, som kopierar bilderna manuellt.
De brukar vara dyrare än t.ex. Expert, ONOFF och allt vad de heter som erbjuder framkallning från typ 49 kr och uppåt (eller något sånt).
Man får vad man betalar för. - Automatlabbskedjorna och postorderlabben kan ibland ge bra resultat men ibland inte och oftast är det för krångligt att tjorva med dem...

Det kan vara en fördel om du kan tala med den som kopierar bilderna och ser till att han eller hon vet att det är en t.ex. seriös porträttrulle du lämnar in och inte de senaste fyllebilderna från Mallorca.
 
Ville bara tippsa om att Scandinavian har extrapris på Porta 160VC. Jag fick betala 440:- för tio stycke på posten. Dvs 44:- rullen, lite kort bäst före datum bara. Men det är ju nästan halva priset jämfört med butiken jag brukar köpa i alla fall.

/Maverick
 
Jag håller med om att Kodaks Portra filmer är väldigt fina. NC för blixt och VC ute. En yrkeskille sa tidigare samma sak och jag håller helt och hållet med honom. Men kanske en viktigare sak att tänka på är om det fotolabb man använder kan kopiera snygga kopior från den film man använder. Vad gör det om man använder världens bästa film och bilderna kopieras med färgstick.

Håller man sig till samma labb kan man kanske till och med få en egen "kanal" för sina rullar. Ex. minus en gul, plus en kontrast, minus 2 färgmättnad i egen korrigering från det värde som annars printern skulle ha levererat.

Ska man scanna in själv så kommer det problemet bort. Sedan en sak till om man ska scanna, har man en scanner med ett litet lågt D-värde så är kanske en väldigt mjuk film den kanske bästa lösningen. Agfa porträtt 160 är en väldigt mjuk film. Oftast är det mycket lättare att höja kontrasten än att ta ner den.
 
Linis skrev:
Men jag har dock ej tillgång till labb längre och måste därför välja en "vanlig" färgfilm som kan framkallas i fotoaffär.
Du vet om att många labb gärna tar emot diafilm via posten? Smålabb brukar fixa det med vändande post. Dessutom finns det diafilmer där det ingår en ''fotopåse'' i priset.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.