Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Film...

Produkter
(logga in för att koppla)

Pollifaxen

Avslutat medlemskap
Jag blir snart tokig, antingen är jag inte lika bra på att fota som jag inbillar mig eller så ska jag ge 17 i att använda icke kända filmmärken.

Återupprepade gr har jag fått hem "grådaskiga" bilder. Har då haft Solaris 400 film i kameran, har aldrig hört talas om märket men fick rullarna.

Jag har försökt att överexponera med hjälp av ljusmätaren (fotar med en pentax mx med sån där gamal ställ_in_så_det_blir_grönt_ljusmätarstape)Men lik förbannat blir det ingen stuns i bilderna.

Vad tror ni? Ska jag totalvägra allt annat än Fujji i kameran, byta kamera (kan den vara uttjänt?) eller vad?

Jag vickar som pressfotograf och fotar då digitalt, har sällan problem med de fotona.

Det är neg. Men om bilderna är taskiga pgr av ljusmätaren alt. filmen så känns det ju dumt.

Jag har tidigare kopierat på samma ställe men alltid varit nöjd. Jag tror mig minnas att bilderna började bli grådassiga i samma veva jag började fota med solaris. Är inte 100% dock.

Jag kanske ska börja med att köpa en fujji som jag vet har kvalité.Ta en serie bilder, framkalla och se om jag har kvar det gråa diset i bilderna.

För visst borde fotona inte bli grådaskiga om ljuset är bra, ljusmätaren säger att det är rätt inställningar.

/marie

Sant, dock är det ett antal veckor sedan jag fick hem senaste rullen så det är nog lite sent att klaga.

Ska dock lyda ditt råd och ifrågasätta framkallningen om jag får grådaskiga bilder utan stuns nästan gång också.

Ljuskänslig film är ju ett av de områden det hänt mest unde de senaste decennierna. Solaris är väl 3M eller Agfa som alla andra b-filmer, men förmodligen inte den senaste emulsionen. Jag tror alltså mycket väl det kan ha med filmen att göra. Sen tycker jag iofs att det är omöjligt att få stuns i något över ISO 100, men det är jag det.

Ta ett par alternativexponeringar på näst arulle.
Väljett "lagom" motiv och ta -1 0 & +1 bländarsteg så ser du ju på kopiorna om det är kameran som ligger lite snett kanske.
Mindre justeringar brukar ju labbet slarvabort,kanske bäst du säger till om kopiering rakt av,det brukar gå bra på snabblabben.

Okej, blir fujji som gäller härdanefer. Fick bekräftat fr pressfotokollegan att det troligtvis beror på filmen.

Slösa...

Hej allihopa...

För ett tag sedan så köpte jag en ny glugg (Sigma 24-70 2.8) som jag inte haft så mycket tid att prova...men nu när vädret har varit så fint fick jag för mig att gå ut och beskåda naturen.
Men jag hade inte köpt någon film...vilket jag alltid har hemma....men jag hittade "Euro Print" som någon köpt på Clas Ohlson för 49kr 3 pack!
Jaja!...i med en sån och jag får skylla mig själv om det blir dåligt....filmen ligger på 200 iso men jag exponerade efter 100 iso.....hämtade bilderna i går och får en "liten" shock!!!!
Vilka bilder det blev....Vilka färger!....fy fasen va snopen jag blev över resultatet...allt bara var perfekt...skärpa, kontrast, färger och fint korn....så jag kommer nog att inte stirra mig blind på "märkes rullarna" så mycket nu mera.

jag tycker ni kan prova...jag lovar....
Pata

Re: Slösa...

Milo skrev:
...jag tycker ni kan prova...jag lovar....
Pata
Du ska nog inte underskatta optikens betydelse heller. Ditt nya zoom är ett Sigma EX och är bra mycket bättre än något paket-zoom. Ofta påverkar optiken kontrast/färger minst lika mycket som film/kemi etc.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar