Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Film

Produkter
(logga in för att koppla)

tomasz1985

Ny medlem
Vad för film rekomenderas att ha i sin systemkamera? Finns det någon ISO tabell för olika väder, platser (inomhus, utomhus), tid på dygnet så man vet vilken ljuskänslighet filmen ska ha?

Oj. Nästan helt omöjligt att svara på, eftersom det handlar om hur mångsidig man vill vara, vilka stativvanor man har, om man kör frihand - hur stort skärpedjup vill man ha möjlighet till osv. Några absoluta svar finns inte.

Men någon sorts standard för handhållet brukar väl vara utomhus dagtid 100-200 asa. Inomhus med/utan blixt / utomhus i dunkelt ljus 400-1600.

Själv kör jag mest svartvitt och har en kamera laddad med TriX 400 och en med PlusX 125 för det mesta. Det passar mitt sätt att plåta.

Ett annat tips på vägen.
Det finns som du säkert redan märkt ganska många olika filmer på marknaden. Filmerna ger olika resultat beroende på deras karaktär så mitt råd är..

Testa både dyra proffsfilmer och mindre dyra konsumentfilmer, leta efter de som ger bilder du tycker om.

Jag kan rekommendera Kodak Portra 400UC som allround film(och anpassad för scanning). Den har nästan lika fint korn som deras 160VC. Ett bra sätt att jämföra filmer är att kolla på photosig.com som sorterar bilder efter bl.a. film.

Skillnaden mellan dia och negativ är ju kornet och kontrast. Dia har mycket finare korn och högre kontrast och alla färger rätt på orginalet. Färgerna på negativ måste justeras och det är olika för olika filmsorter, därav svårigheten att scanna.

Hercules skrev:
Ja, extremt bra isåfall. Färgerna är inte så extrema, ungefär som Velvia kanske.

Jag tycker nog UC:n är mera extrem än Velvian. Själv undviker UC:n om jag inte medvetet vill stärka upp vissa färger. Men jag håller med, den är häftig som specialeffekt.

VC däremot som porträtt och allroundfilm.. =)
mumma!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar