Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Film

Produkter
(logga in för att koppla)
LeadHead skrev:
Du tycker alltså också att Sensia 100 är lite "blekare" än Provia 100F?
Japp.

LeadHead skrev:
Det jag har kommit fram till och Fuji halvt om halvt bekräftar är att:
(Nya) Sensia 100 (RA) är konsumentversionen av Astia (RAP)
Sensia 400 (RH) är konsumentversionen av Provia 400F (RDPIII).
Inte bara halvt om halvt, det är samma filmer.

Det vore kul om de kunde basera Sensia III på 100F. Då skulle man kunna renodla till en enda billig film.

Faktum är att det vi nu har som "Sensia" är just Sensia III.
Sensia II 100 var baserad på Provia 100 (RDPII).

Hur pass bergsäker är du på att det är samma filmer och inte någon budgetemulsion med sämre toleranser osv i tillverkningen...?

Personligen blev jag inte lika imponerad av den Sensia 400 jag prövade som av Provia 400F men det kan iofs. bero på att jag använde den någon blek morgon i våras...

Det som nu heter Sensia är en ny förpackningsdesign för Sensia II. Det är ingen skillnad på själva filmen.

Jo, det är en skillnad men jag blandade ihop två saker.
Gamla "Sensia" 100 var motsvarande gamla Provia 100.
Sensia II 100 blev motsvarande Astia. Alla Sensia blev Sensia II.
Senare bytte man ut den gamla Sensia II 400-emulsionen mot en motsvarande Provia 400F och då gav man hela serien det gamla namnet igen.

Jag har under sommaren och hösten kört Velvia, 100VS, 100F Provia och 400F Provia.

Mycket kortfattat är mina erfarenheter de att Proviafilmerna är mycket bra men "realistiskt" tråkiga. Men har väl insett att mycket få färger i naturen är mättade så accepterar man nog också dessa filmer. 400:an är fantastisk i skymningen.

Velvian är oerhörd på sitt litet speciella sätt. Ingen kan väl undgå att hänföras av färgerna när förutsättningarna är de rätta. Under särskilda omständigheter så tycker jag nog också att den kan återge naturen på ett realistiskt sätt, och då tänker jag mest på bilder tagna i dimma. Men för det mesta så gäller nog att bilderna blir "vackra" men inte särskilt verklighetstrogna.

VS:en är den jag tycker minst om. Dels för att den förvränger färgerna mest av alla de här filmerna, dels för att det är helt omöjligt att fotografera en människa. Varenda blodkärl i ansiktet pulserar som en neonskylt samtidigt som huden bleknar bort i lakansvitt...Det är också den film som jag tycker ger det "hårdaste" resultatet i starkt dagsljus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar