ANNONS
Annons

Film

Produkter
(logga in för att koppla)
Dia: Fujis Velvia
Neg: Fujis Superia

Det är de jag använder, gillar färgskalan i fujis filmer. Velvian kan vara svår när det skymmer på.

Velvian kan vara svår när solen tittar fram.
Väldigt mustiga färger.
Det samma gäller Elite Extra Colour och Ektachrome VS och liknande

Velvia 50 har ju varit naturfotografernas favorit i 10 år och den är fortfarande en av de absolut bästa diafilmerna, förutsatt att man gillar starka färger och hög kontrast. Slarva inte med exponeringen om du kör med Velvia.

Provia 100F är mer lätthanterlig och allround än Velvia och man tjänar dessutom ett steg i ljusstyrka. Provians färger är mer naturtrogna och neutrala än Velvians övermättade färger. Det är en smaksak vad man gillar bäst. En fördel med Provian är att den är mer lättscannad.

Om du är oerfaren diafotograf så skulle jag rekommendera Provia 100F.

Vill du köra mycket på fri hand och i dåligt ljus så är Provia 400F ett alternativ. Jag har inte provat den själv, men flera medlemmar här på Fotosidan höjer den till skyarna. Förmodligen är det den första 400-diafilmen som ger bra resultat. Förr var 400-diafilm så dålig att den inte var något alternativ för kräsna naturfotografer.

Färgneg-film för naturfoto har jag ingen koll på. Det är väldigt få naturfotografer som använder färgneg.

Jag kan bara hålla med Acke om Provia filmerna. Är själv mycket nöjd med dom. 400: an brukar jag pressa till 800 asa med fint resultat.
Velvian är ju också speciell på sitt vis. Men ibland tycker jag nästan att den ger lite för stark färgmättnad, på gränsen till onaturligt. Men det är ju en smaksak förståss. Just nu sitter det faktiskt en Velvia i mitt kamerahus...

Blanda Velvia och Provia 400F

Hur blir det att blanda Velvia och Provia 400F i bildspel? Går Velvia att blanda med någon annan film?

AGFA

Agfa Rsx 100 har jag INTE testat men väl deras ISO 50.
Den är underbar i färger, och nästintill kornfri.
Använder den till macro och natt/skymningsfotograferingar och mina bästa bilder på Öresundsbron, har jag tagit med Agfa RSX 50.

Det kan dock vara svårt att finna den, men den finns dock på www.fotoelektronik.se i Malmö
De har tagit in den och Agfa ´s övriga sortiment efter önskemål/krav från mig.

Vill du se provbilder, maila mig.

Niklas, originalet

Skall besvara mig själv...

Såg Provia 400F på Natur-2002 och den är imho för kornig för att blandas med Velvia i bildspel. Kodak hade demo på E200 som jag har högre förhoppningare på.

Jag använder Ektachrome 100vs och är nöjd med den. Alla filmer har bra och dåliga egenskaper och ens filmval får bli en kompromiss. Ektachromen e inte den finkorningaste 100-diafilmen precis. Jag tycker dock om dess sätt att återge motivets färger och nyanser. Pröva dig fram och bestämm dig för en film som du sen alltid använder. Man måste veta hur den filmen man använder återger färger etc för att kunna välja rätt filter och exponering för sitt motiv. Det är heller inte att rekomendera att använda vissa olika filmsorter i samma bildspel. Fuji Provia 100 och Ektachrome VS går dåligt ihop tycker jag.

Kort kan man säga att Fuji Provia 100 har en ganska dämpad färgskala och är väldigt finkorning.
Fuji Velvia är väldigt skarp och finkorning, har mättad färgåtergivning men har en låg känslighet och kanske inte tecknar lågdagrar så bra.
Ektachrome VS tecknar lågdagrar bra och har en mättad färgåtergivning. Den har ett kraftigare korn än de båda fujifilmerna

mvh Henke

pixelbild skrev:
Ingen som har provat Agfas film RSX 100?

I princip den enda diafilmen jag använder (de få gånger jag kör dia).

(För fem år sedan stod jag och Roland Reiman för 50% av all Agfaförbrukning i Malmö, säger mer om hur lite Agfa används än om hur mycket film jag brände på den tiden.)

Förmodligen den mest neutrala filmen, tråkig tycker en del eftersom den inte förstärker/förvränger färger.
Något kornigare än exempelvis Fujis bästa filmer.

Fuji är å andra sidan av tradition bra på att återge gröna toner.
När jag assisterade en bilfotograf valde vi alltid fuji när gröna bilar skulle fotograferas, annars var kodak standard.

Är det för att kartongerna är gröna eller...? ;-)

Agfa har ju en konsumentdiafilm, CT Precisa 100 och 200 som om jag har förstått rätt är "i princip" (ett väldigt diffust begrepp...) samma som RSX. Rätt prisvärd tycker jag även om jag har fått för mig att den gillar blått (ovanligt med dia...).

LeadHead skrev:

Agfa har ju en konsumentdiafilm, CT Precisa 100 och 200 som om jag har förstått rätt är "i princip" (ett väldigt diffust begrepp...) samma som RSX. Rätt prisvärd tycker jag även om jag har fått för mig att den gillar blått (ovanligt med dia...).

Kan köpas på Clas Ohlson för 89 :- inlusive framkallning och ramning, 49 :- utan. Klart prisvärt.

svår fråga

Förrut använde jag alltid kombinationen Kodachrome 64 + 200 och var nöjd med dessa filmer. Efter att en tid nu testat marknadens övriga diafilmer (ej provia 100 ännu) så är jag ganska villrådig. Sensia 100 var hyfsat finkornig och klarade kontrastrika motiv ganska bra men tyvärr fixade den inte att återge vissa blå toner (t.ex blåsippans) på ett ens halvbra sätt. Ektachrome 100 vs (som ju är ganska uppskriven) har ett ganska grovt korn (för att vara en 100-film) och fixar inte kontrastrika motiv (t.ex skugga+sol) Filmen är inte heller på långa vägar så skarp som någon av kodachromefilmerna eller Velvia. Velvia är kanon fast långsam och kass på t.ex blåsippor och likfärgade blommor (De blir rödlila). Provia 400f är bra för att vara en 400-film men vilken långsammare film ska jag kombinera den med? Jag tänker testa Provia 100F när mina andra filmer är slut. Hoppas jag där hittar något som jag tycker duger. Annars blir det att gå tillbaka till Kodachrome 64+200. Nackdelen med dessa filmer är bla att 64:an är lite för kontastrik och 200:an lite kornig (men superskarp) i vissa situationer. (se test här på fotosidan under recensioner). Dessa filmer tar också längre tid att framkalla då de skickas utomlands (Geneve tror jag), Detta är givetvis subjektiva åsikter men det är så jag uppfattar det.

litet tillägg

Är det någon här som testat provia 100 mot t.ex sensia och/eller 100vs. Då menar jag i första hand om ni tagit bilder på liknande motiv (utomhus) i likvärdigt ljus. Hur blev resultatet enligt er? Är Provia skarpare och finkornigare (som en del säger) än sensian och 100vs. (jag vet att många uppskattar den extra stunsen i färgerna som 100vs ger)

Jag har inte gjort några tester under kontrollerade förhållanden med samma motiv, men Provia är har ett mycket trevligare korn än Sensia och framförallt lite mer färgmättnad.

E100VS har jag ingen erfarenhet av. Har kört ett fåtal rullar EBX och den har lite grövre korn.

Ta och testa Agfas nya filmer, yrkesvarianten på dia heter RSXll, det är en serie filmer som ger väldigt naturliga färger, även i i knepiga ljusförhållanden. Min favorit är RSXll 50 som fungerar väldigt bra i blandljus. Filmen lägger inte till något extra utan verkligheten får vara kvar på diat.

När det gäller negativ film, så är labbet du använder lika eller viktigare än filmvalet. Prata gärna med labbet eller butiken du anlitar om vilken film de tycker du skall använda. Många inlämningsställen har digitala labb och kan skräddarsy färger, kontrast samt färgmättnad efter dina egna egna önskemål.

Färger är väldigt subjektivt, vad en fotograf tycker är toppen, tycker en annan är fel. När det gäller natur vill man oftast återge den så naturligt som möjligt. Jag har kopierat 400-500 rullar åt en flygfotograf som fotograferat på Agfas Optima serie. Resultatet är väldigt bra.

Men det är vad du tycker som räknas, hör med ditt labb, ta någon testrulle, prata med labbet, och om det är ett seriöst labb/butik så bör du kunna få fina bilder ur din kamera då ni har sett på bilderna tillsammans och du har fått ange hur du vill ha det.

jimh skrev:
Jag har inte gjort några tester under kontrollerade förhållanden med samma motiv, men Provia är har ett mycket trevligare korn än Sensia och framförallt lite mer färgmättnad.

Du tycker alltså också att Sensia 100 är lite "blekare" än Provia 100F?

Jag är bara ute efter att definitvt ta bort eventuella tvivel när det gäller proffs-konsumentförhållandet mellan Provia/Astia och Sensia.

Det jag har kommit fram till och Fuji halvt om halvt bekräftar är att:
(Nya) Sensia 100 (RA) är konsumentversionen av Astia (RAP)
Sensia 400 (RH) är konsumentversionen av Provia 400F (RDPIII).

Det stämmer ju isf. bra iom. att Astia ska vara lite "blekare" och neutralare än Provia.
Jag har bara prövat Sensia 100 så jag kan inte jämföra med Astian.

Labbnisse skrev:
När det gäller natur vill man oftast återge den så naturligt som möjligt.

Jag skulle påstå att det omvända oftare gäller.
Hur kommer det sig annars att naturfotografer är så hopplöst förtjusta i Velvia och liknande filmer?

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar