Annons

Film vid utlandsresa

Produkter
(logga in för att koppla)

Gladamatör

Medlem
Har hört att filmrullar kan bli skadade då dom körs genom rönkenmaskiner på flygplatser. Undrar om det är någon som har erfarenhet av det? Kör själv med rullar Kodak Ultra 400 och Fuji Superia 200. Är det ok. att ta med dom på resan och sedan framkalla dom när man kommer hem, eller finns det risk för att dom tar skada? Tacksam om någon har ett svar.
/Glad fotoamatör

De filmerna borde funka fint - 800 och uppåt kan däremot ställa till problem.
Men vad du än gör - ta med dig rullarna i handbagaget för de använder mycket starkare röntgen på incheckat bagage.

Sen har jag hört att man kan begära manuell inspektion av filmrullar så man inte ens behöver köra de igenom den lilla röntgen vid säkerhetskontrollen. Det kanske lyckas - det är iaf värt ett försök om du flyger långt med många mellanlandningar eftersom påverkan på filmen av röntgen ackulumeras ju fler gånger den röntgas.

Jag har aldrig fått några filmrullar skadade i de röntgenapparater som används vid kontroll av handbagaget. Om det var ett allmännt problem skulle flygbranschen stå inför en än värre kris, Att ha film i det inlämnade bagaget är inte att rekomendera då det sannolikt används högre stårstyrkor där. Respektive filmtillverkare brukar ha testat vad filmerna tål och har rekomendationer om detta. Blypåsar är inget bra alternativ, för de gör säkerhetsvakten änmer misstänksam, så de krämar väl på lite extra radioaktivstrålning, alternativt gör en grundlig manuell undersökning av bagage och passagerare...

/Roland

Bara för att klargöra var jag fick 800 ifrån: enligt fuji så är det ok med Superia som är långsammare än 800.

Hur det är med andra filmer/märken vet jag inte.

Min erfarenhet är att man inte gärna kollar bagaget eller ens filmrullarna manuellt. Jag har i alla fall aldrig fått någon i kontrollen till det. En gång la jag tom påsen med filmer (ca 10st) på brickan där man lägger nycklar och sånt men de tog påsen och la den på bandet. Hrmmmff!

Men å andra sidan har jag aldrig haft en skadad film heller så det är kanske därför de vägrar. De har nog koll på hur mycket filmerna tål i kollen.

Bara en nyfiken fråga:

Hur gör fotograferna vid tex. National Geographic när de skickar sina rullar med flyg till kontoret?

Vad jag har förstått så rör det sig oftast om flera hundra rullar.
Det går ju inte att skicka som handbagage, även om man sänder små mängder åt gången.

När jag var och reste i Thailand och Vietnam i somras hade jag inga problem alls att få mina filmer manuellt kontrollerade, förrän jag kom till Helsingfors för en mellanlandning! :( Då skulle filmerna tvunget igenom röntgenapparaten...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar